Itinerari formatiu del lloc de treball:
Cap unitat | Ens Local
Contingut professional
Missió
Responsabilitzar-se de la coordinació i execució de les funcions assignades a la Unitat dins de l’àmbit funcional on s'ubiqui, seguint les directrius marcades i procurant l'assoliment dels objectius establerts.Funcions generals
1. Coordinar i executar les línies d’actuació i objectius en matèria operativa de l'àmbit on s'enquadra la Unitat sota la supervisió dels seus superiors.2. Organitzar i gestionar els recursos humans, econòmics i materials de què disposa la Unitat establint una adequada distribució de les càrregues de treball.
3. Realitzar la direcció, control, seguiment o inspecció de les actuacions operatives de la Unitat.
4. Informar els superiors del desenvolupament de les tasques operatives i comunicar les directrius a seguir als subordinats.
5. Preparar informes sobre el funcionament de la Unitat i les actuacions realitzades.
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Gestió eficient dels recursos públics
Definició
Fet d'assolir els resultats que han estat assignats a la seva unitat o el seu grup de treball mitjançant una gestió eficient dels recursos (humans, tecnològics, infraestructures, etc.), d’acord amb els principis emanats de l'ètica pública i els principis d'eficiència, eficàcia i qualitat de servei.
La competència implica...
Gestió de recursos humans.Gestió i control del pressupost de la unitat organitzativa.
Finançament públic.
Gestió de processos per a una gestió eficient.
Planificació orientada a resultats i DPO (Direcció per objectius).
Càlcul de costos de productes i serveis.
Tècniques de millora de la gestió.
Indicadors i quadres de comandament.
Memòries de gestió de resultats.
Rendició de comptes.
Experiències de gestió eficient en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
Planificació, organització i avaluació de serveis públics
Definició
Definició del conjunt de plans que ajudi les unitats organitzatives i els equips de treball a assolir els objectius que hagin estat definits en el Pla d'actuació de mandat (PAM) o en altres documents estratègics, tenint en compte les necessitats de la ciutadania, els recursos existents i el marc de gestió pública vigent.
La competència implica...
Nivells de planificació estratègica, tàctica i operativa.Models i sistemes d’organització de les administracions públiques.
Models de qualitat a les administracions locals.
Direcció de projectes.
Models de Responsabilitat Social Corporativa.
Avaluació de serveis i polítiques públiques.
Estudis demogràfics i de prospectiva.
Models de gestió pública (funció pública, pressupostària, etc.).
Models de col·laboració público-privada.
Transparència i dades obertes.
Comunicació estratègica.
Experiències en planificació, organització i avaluació de serveis públics en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES DE FUNCIÓ DIRECTIVA
Desenvolupament de persones i equips
Definició
Identificació de les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors per oferir-los els mitjans (formació, suport, oportunitats i experiències) més adients per tal que puguin millorar i créixer professionalment.
La competència implica...
Elements que defineixen i diferencien l’aprenentatge adult i el desenvolupament de competències professionals.El lloc de treball com espai d’aprenentatge i de desenvolupament personal.
Conèixer l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals.
Tècniques d’identificació de necessitats formatives aplicables en l'àmbit individual i d’equip.
Rol directiu: tutor i coach dels seus col·laboradors.
Elements clau en el desenvolupament dels equips de treball: la confiança i la delegació.
Desenvolupament de recursos humans a la funció pública.
Característiques dels equips d’alt rendiment.
Accions formatives
Recursos
Direcció de persones
Definició
Gestió d'equips de persones per aconseguir que la feina es realitzi de manera efectiva i que els col·laboradors contribueixin a la consecució dels objectius de la unitat.
La competència implica...
Funcions i rols a desenvolupar per un comandament o directiu a l’Administració pública.Estils directius en el comandament de persones.
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.
Comprensió interpersonal en la gestió de col·laboradors.
Tècniques de resolució de conflictes.
Elements que determinen un clima de treball sa i productiu.
Metodologies d’avaluació de l’acompliment dels col·laboradors.
Gestió de les pròpies emocions en la direcció de persones.
Accions formatives
Recursos
Treball transversal en la prestació de serveis
Definició
Col·laborar, coordinar-se i treballar activament amb persones i equips de serveis, departaments, entitats o institucions diverses --sense que existeixi necessàriament relació jeràrquica-- per tal de definir línies d’actuació, desenvolupar projectes, etc., amb els quals donar resposta integral a les necessitats de la ciutadania dotant l’actuació pública de més eficiència, més eficàcia i millor qualitat de servei.
La competència implica...
Concepte, finalitats, enfocaments i cost benefici de la transversalitat.Estructures organitzatives i la seva incidència en el funcionament transversal.
Gestió de la transversalitat: nivells i agents implicats.
La cadena de valor públic en la prestació de serveis.
Gestió de la xarxa de relacions.
Disseny, gestió i avaluació de projectes interdepartamentals.
Organització i definició de processos transversals a les organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local
Definició
Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.
La competència implica...
Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
Avaluació de programes i projectes.
Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
Habilitats en la presentació d’idees i dades.
Propietat intel·lectual.
Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Contingut professional
Missió
Responsabilitzar-se de la coordinació i execució de les funcions assignades a la Unitat dins de l’àmbit funcional on s'ubiqui, seguint les directrius marcades i procurant l'assoliment dels objectius establerts.Funcions generals
1. Coordinar i executar les línies d’actuació i objectius en matèria operativa de l'àmbit on s'enquadra la Unitat sota la supervisió dels seus superiors.2. Organitzar i gestionar els recursos humans, econòmics i materials de què disposa la Unitat establint una adequada distribució de les càrregues de treball.
3. Realitzar la direcció, control, seguiment o inspecció de les actuacions operatives de la Unitat.
4. Informar els superiors del desenvolupament de les tasques operatives i comunicar les directrius a seguir als subordinats.
5. Preparar informes sobre el funcionament de la Unitat i les actuacions realitzades.
Recursos
Activitats de gestió ambiental
Definició
Analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt de projectes i d’actuacions que, associats a diferents vectors ambientals i actuant de manera integrada, han de permetre als ajuntaments de la província desplegar al seus municipis programes de gestió ambiental, avaluant-ne els seus resultats.
La competència implica...
Bases teòriques de la gestió ambiental.Marc legal: europeu, nacional i autonòmic. Competències municipals.
Programes d’intervenció per a la millora de la qualitat acústica ambiental.
Avaluacions dels camps electromagnètics (línies elèctriques, antenes de telefonia mòbil, etc.).
Programes d’intervenció per al control de la qualitat de l'aire ambiental.
Control de l'estanquitat de la xarxa urbana d'aigua domiciliària.
Qualitat de les aigües continentals no tractades (fonts, rius, etc.).
Definició i aplicació de criteris mediambientals en els programes d’actuació municipal: sostenibilitat dels espais verds municipals, recollida selectiva porta a porta, gestió del servei de neteja viària, etc.
Projectes europeus ambientals: criteris per a la seva elaboració i fons de finançament.
Coneixement de referències i experiències reeixides municipals en matèria mediambiental.
Gestió de recursos humans
Definició
Gestionar, d'acord amb la normativa interna i externa, el conjunt de les actuacions que es deriven de la relació jurídica existent entre la corporació i el personal al seu servei: situacions administratives, nomenaments, contractacions, retribucions, règim de previsió, gestió de temps, incidències en la jornada i altres de relacionades.
La competència implica...
Tramitació administrativa dels processos de captació i selecció del personal.Tramitació administrativa dels processos de formació, desenvolupament, compensació i beneficis dels treballadors.
Documentació relativa al procés de contractació, variacions de la situació laboral i acabament de contracte, identificant i aplicant la normativa laboral en vigor.
Elaboració de la documentació corresponent al pagament de retribucions del personal, de cotització a la Seguretat Social i impostos inherents, reconeixent i aplicant la normativa en vigor.
Documentació relativa a les incidències derivades de l’activitat laboral dels treballadors, a partir de les normes establertes.
Accions formatives
Gestió de serveis d'habitatge
Definició
Disseny, desenvolupament i gestió de serveis d'habitatge a la ciutadania (oficines, borses i altres) i de programes i actuacions locals relacionades, amb l'objectiu de fomentar l'accés assequible a l'habitatge, dinamitzar el mercat de lloguer, mobilitzar l'ocupació del parc vacant i promocionar el manteniment i la rehabilitació del parc existent.
La competència implica...
Normativa vigent sobre habitatge. Polítiques d'habitatge al món local. Plans i programes d'habitatge. Mobilització del parc vacant i lloguer assequible. Mesures de foment de la rehabilitació i manteniment del parc edificat. Rehabilitació energètica. Programes socials d'habitatge. Habitatge amb protecció oficial. Gestió de borses de lloguer. Intermediació en cas de sobreendeutament de l'habitatge (hipotecari i d'arrendaments). Intermediació en temes de sobreendeutament i mediació en comunitats de propietaris, barris, etc.Accions formatives
Gestió i coordinació de competències municipals en educació
Definició
Conèixer, gestionar i coordinar totes les actuacions encaminades al compliment de les competències reconegudes per llei que els ajuntaments tenen matèria d’educació.
La competència implica...
Coneixement del marc legal del sistema educatiu.Gestió, detecció de necessitats i coordinació amb altres serveis municipals, del manteniment dels centres educatius públics d’educació infantil i primària.
Estratègies i eines per l’efectivitat de la vigilància de l’escolaritat obligatòria.
La identificació de les necessitats d’escolarització del territori de l’alumnat d’ensenyaments obligatoris.
Col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat en la planificació educativa, el procés d’escolarització de l’alumnat en els centres finançats amb fons públics (públics i privats concertats) de la ciutat –Oficina Municipal d’Escolarització-.
Representativitat; Consells Escolars Municipals i Consells de Centre.
Accions formatives
Recursos
Planejament i gestió d'infraestructures viàries i mobilitat
Definició
Realitzar l'anàlisi i planificació viària municipal, de mobilitat, de seguretat viària i d'accessibilitat, de forma coherent amb la planificació urbanística i territorial local i donant suport al seu desenvolupament econòmic, social i de cohesió territorial.
La competència implica...
Legislació específica de mobilitat, accessibilitat, urbanisme i via pública.Plans de mobilitat de vehicles i vianants.
Plans de seguretat viària.
Transport públic urbà i interurbà.
Millora del espais públics municipals.
Inspecció d’activitats a la via pública.
Manteniment i conservació dels diferents elements de la via pública per incrementar les condicions d'ús, confort, seguretat i accessibilitat.
Planificació i desenvolupament del teixit comercial
Definició
Analitzar, dissenyar, implementar i avaluar el conjunt d’actuacions necessàries per a la planificació i desenvolupament del teixit comercial del municipi, tenint en compte les necessitats i característiques del territori i els agents socioeconòmics.
La competència implica...
El comerç i el desenvolupament econòmic local.El sector del comerç i els serveis dins la conjuntura econòmica i social.
Marc normatiu, legislació comercial i sectorial.
Gestió de projectes per al desenvolupament del teixit comercial d'àmbit local i supramunicipal.
Ordenació i planificació comercial.
Amabilització dels entorns urbans: urbanisme comercial.
Gestió, dinamització i fidelització de zones comercials.
Models de gestió de la dinamització comercial.
Pla de desenvolupament comercial.
Suport i assessorament a les associacions de comerciants territorials i sectorials.
Coneixement de direcció i gestió de l'empresa comercial.
Assistència tècnica a l'emprenedoria comercial i de serveis.
Formats comercials i models de distribució.
Eines i instruments per a la gestió i desenvolupament del comerç (censos, geolocalització, etc.).
Estratègies de comunicació de plans, projectes i campanyes (canals de comunicació, estratègies, mitjans de comunicació, comunicació digital, etc.)
Coordinació d'actuacions amb entitats públiques i privades en matèria de comerç.
Tecnologies aplicades al comerç.
Responsabilitat social al comerç.
Economia col·laborativa.
Estratègies de màrqueting.
Gestió d'ajuts i subvencions per al finançament i el suport al teixit comercial.
Programes d'igualtat de gènere
Definició
Fomentar, dissenyar, planificar i avaluar el conjunt de programes d’intervenció que han de configurar de manera integrada el Pla d’igualtat de gènere de l’ajuntament d’acord amb les necessitats identificades sistemàticament, fent-ho de manera coordinada i transversal amb altres programes municipals (d'educació, de benestar social, de recursos humans, etc.), seguint les orientacions i prioritats definides per l’equip de govern i directiu de l’ajuntament, amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament organitzatiu de l’ajuntament i de la societat.
La competència implica...
Polítiques d’igualtat: context internacional, europeu, nacional i local.Polítiques locals d'igualtat de gènere: significat, evolució i implantació.
Elements de diagnosi de la realitat municipal.
Projectes transversals d’igualtat de gènere.
Programes de sensibilització social i prevenció en igualtat de gènere.
Criteris, mecanismes i estratègies de participació social.
Quadre de comandament del Pla d’igualat i dels seus projectes.
Serveis, recursos i espais de participació i de foment de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes.
Xarxa de serveis i equipaments.
Coneixement de referències i experiències reeixides en matèria d'igualtat de gènere.
Accions formatives
Programes de diversitat, convivència i mediació ciutadana
Definició
Fomentar, dissenyar, planificar i avaluar el conjunt d’actuacions que guiïn l’actuació del consistori en la seva tasca de promoció de la convivència i la cohesió social inclusiva de la diversitat, fent-ho de manera coordinada i transversal amb altres àrees (educació, benestar social, policia local, urbanisme, cultura, comerç, etc.), reduint els nivells de conflictivitat i donant resposta a les transformacions socials que es donen al municipi.
La competència implica...
Concepte i tècniques de la mediació comunitària.Informes demogràfics.
Serveis i programes de mediació comunitària.
Tècniques de resolució de conflictes per a la convivència comunitària.
Xarxa de professionals - mediadors i ciutadania.
Informació, comunicació i participació ciutadana.
Actuacions que ajuden a generar sentiment de pertinença.
Disseny d’espais públics i convivència.
Actuacions de convivència en la diversitat.
Programes d’intervenció per a la integració.
Accions formatives
Serveis i equipaments esportius
Definició
Definir, implantar i avaluar el conjunt de línies d'actuació que han de permetre que els serveis i equipaments esportius dels ens locals gaudeixin d'uns alts estàndards de qualitat de servei, vetllant per la seva adequació a les necessitats ciutadanes i a les estratègies municipals (polítiques esportives locals) i l'equilibri respecte a la xarxa de serveis i equipaments existents. Diagnosticar i fer propostes en relació al Pla de l'esport local.
La competència implica...
Normatives reguladores d'organització i funcionament dels diferents tipus d'equipaments i de serveis esportius. Xarxa de serveis i xarxa d'equipaments. Diagnosi territorial i planificació dels equipaments i serveis esportius. Màrqueting i comunicació de serveis esportius. El Pla director del servei o equipament. Gestió de l'activitat esportiva. Models de gestió esportiva. Gestió dels recursos del servei o equipament (humans, materials i econòmics). Avaluació de la satisfacció dels usuaris. Tendències del mercat.Gestió de processos i e-administració
Definició
Definir i optimitzar els processos de prestació de serveis, administratius, pressupostaris, etc. de la corporació i les eines d’administració electrònica.
La competència implica...
Importància dels processos i els mètodes d'identificar-los i documentar-los.Estructuració i elaboració del mapa de processos a nivell d'organització, d'àrea o de departament.
Alineació dels processos amb el client i amb els objectius de l'organització.
Mètodes per implantar un sistema d'indicadors equilibrat i eficaç de mesura dels processos: disseny d'indicadors associats a processos.
Concepte d'Administració electrònica i els diferents tipus de procediments i serveis que engloba.
Conceptes de prestador de serveis de certificació, de certificat digital, de dispositiu de creació de signatura. Tipus de signatura electrònica.
Normativa jurídica relacionada amb els processos d'Administració electrònica i signatura electrònica, especialment la Llei 11/2007.
Conceptes d'interoperabilitat i seguretat, i la seva importància en les iniciatives de desenvolupament tecnològic de l'Administració electrònica.