Itinerari formatiu del lloc de treball:
Cap colla | Ens Local
Contingut professional
Missió
Organitzar, controlar i fer el seguiment de l'equip adscrit al seu àmbit, d'acord amb les instruccions emeses pel seu superior jeràrquic.Funcions generals
1. Verificar i supervisar el dia a dia dels treballs efectuats pel seu equip de treball i organitzar l'activitat diària del personal, establint una adequada distribució de les càrregues de treball.2. Informar de l'estat dels treballs de manteniment, reparació i obra nova efectuades per part del seu equip de treball.
3. Garantir l'adequat estat de les dependències i flota de vehicles, pel que fa al control de l'estoc del material emmagatzemat, estat i revisions dels vehicles, maquinària i estris de treball així com dels equips de protecció individual.
4. Col·laborar amb les funcions dels diferents llocs d'operari en la realització de treballs especialitzats.
5. Coordinar i col·laborar amb la resta de l'equip en el muntatge i desmuntatge de la infraestructura necessària per al desenvolupament de qualsevol tipus d'esdeveniment.
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Gestió eficient dels recursos públics
Definició
Fet d'assolir els resultats que han estat assignats a la seva unitat o el seu grup de treball mitjançant una gestió eficient dels recursos (humans, tecnològics, infraestructures, etc.), d’acord amb els principis emanats de l'ètica pública i els principis d'eficiència, eficàcia i qualitat de servei.
La competència implica...
Gestió de recursos humans.Gestió i control del pressupost de la unitat organitzativa.
Finançament públic.
Gestió de processos per a una gestió eficient.
Planificació orientada a resultats i DPO (Direcció per objectius).
Càlcul de costos de productes i serveis.
Tècniques de millora de la gestió.
Indicadors i quadres de comandament.
Memòries de gestió de resultats.
Rendició de comptes.
Experiències de gestió eficient en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES DE FUNCIÓ DIRECTIVA
Desenvolupament de persones i equips
Definició
Identificació de les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors per oferir-los els mitjans (formació, suport, oportunitats i experiències) més adients per tal que puguin millorar i créixer professionalment.
La competència implica...
Elements que defineixen i diferencien l’aprenentatge adult i el desenvolupament de competències professionals.El lloc de treball com espai d’aprenentatge i de desenvolupament personal.
Conèixer l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals.
Tècniques d’identificació de necessitats formatives aplicables en l'àmbit individual i d’equip.
Rol directiu: tutor i coach dels seus col·laboradors.
Elements clau en el desenvolupament dels equips de treball: la confiança i la delegació.
Desenvolupament de recursos humans a la funció pública.
Característiques dels equips d’alt rendiment.
Accions formatives
Recursos
Direcció de persones
Definició
Gestió d'equips de persones per aconseguir que la feina es realitzi de manera efectiva i que els col·laboradors contribueixin a la consecució dels objectius de la unitat.
La competència implica...
Funcions i rols a desenvolupar per un comandament o directiu a l’Administració pública.Estils directius en el comandament de persones.
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.
Comprensió interpersonal en la gestió de col·laboradors.
Tècniques de resolució de conflictes.
Elements que determinen un clima de treball sa i productiu.
Metodologies d’avaluació de l’acompliment dels col·laboradors.
Gestió de les pròpies emocions en la direcció de persones.
Accions formatives
Recursos
Treball transversal en la prestació de serveis
Definició
Col·laborar, coordinar-se i treballar activament amb persones i equips de serveis, departaments, entitats o institucions diverses --sense que existeixi necessàriament relació jeràrquica-- per tal de definir línies d’actuació, desenvolupar projectes, etc., amb els quals donar resposta integral a les necessitats de la ciutadania dotant l’actuació pública de més eficiència, més eficàcia i millor qualitat de servei.
La competència implica...
Concepte, finalitats, enfocaments i cost benefici de la transversalitat.Estructures organitzatives i la seva incidència en el funcionament transversal.
Gestió de la transversalitat: nivells i agents implicats.
La cadena de valor públic en la prestació de serveis.
Gestió de la xarxa de relacions.
Disseny, gestió i avaluació de projectes interdepartamentals.
Organització i definició de processos transversals a les organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Senyalització i seguretat viària
Definició
Ordenar i senyalitzar les possibles desviacions o modificacions del trànsit derivades de mesures de millora de la mobilitat per motius d'obra, accidents, actes públics, etc., garantint la seguretat viària i la qualitat de l'espai públic.
La competència implica...
Normativa en seguretat viària.Criteris d'implantació i inventari en la senyalització i seguretat viària.
Mobilitat i via pública.
Gestió i ordenació del trànsit.
Senyalització vertical de codi i d'orientació.
Abalisament.
Senyalització horitzontal.
Senyalització d'obres.
Accions formatives
Transport i conducció de vehicles
Definició
Conduir vehicles en condicions de seguretat i eficàcia, tant pel que fa al transport de diferents mercaderies com al de personal, complint les normes establertes. Planificar i supervisar l’atenció i prestació dels serveis de transport de la corporació.
La competència implica...
Conducció eficient i segura de vehicles (turismes, carretons elevadors, etc.).Normativa i regulació de la conducció de vehicles especials, senyalització de càrregues, etc.
Operacions de càrrega, descàrrega i manipulació de la petita mercaderia o mercaderia especial.
Organització i disseny d'itineraris de repartiment (temps, distàncies recorregudes, consum de combustible, etc.).
Maniobres de conducció segura en situacions climatològiques extremes, en diferents tipus de superfície (aigua, gel, terra, etc.) o en situacions especials de protecció i seguretat (maniobres evasives, de contraseguiment, etc).
Control i racionalització de despeses pels serveis prestats (carburants, pàrquings, peatges, etc.)
Clàusules tècniques dels contractes de compra o lloguer de vehicles de la corporació i els criteris de selecció de proveïdors externs.
Accions formatives
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Contingut professional
Missió
Organitzar, controlar i fer el seguiment de l'equip adscrit al seu àmbit, d'acord amb les instruccions emeses pel seu superior jeràrquic.Funcions generals
1. Verificar i supervisar el dia a dia dels treballs efectuats pel seu equip de treball i organitzar l'activitat diària del personal, establint una adequada distribució de les càrregues de treball.2. Informar de l'estat dels treballs de manteniment, reparació i obra nova efectuades per part del seu equip de treball.
3. Garantir l'adequat estat de les dependències i flota de vehicles, pel que fa al control de l'estoc del material emmagatzemat, estat i revisions dels vehicles, maquinària i estris de treball així com dels equips de protecció individual.
4. Col·laborar amb les funcions dels diferents llocs d'operari en la realització de treballs especialitzats.
5. Coordinar i col·laborar amb la resta de l'equip en el muntatge i desmuntatge de la infraestructura necessària per al desenvolupament de qualsevol tipus d'esdeveniment.
Recursos
Activitats de gestió ambiental
Definició
Analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt de projectes i d’actuacions que, associats a diferents vectors ambientals i actuant de manera integrada, han de permetre als ajuntaments de la província desplegar al seus municipis programes de gestió ambiental, avaluant-ne els seus resultats.
La competència implica...
Bases teòriques de la gestió ambiental.Marc legal: europeu, nacional i autonòmic. Competències municipals.
Programes d’intervenció per a la millora de la qualitat acústica ambiental.
Avaluacions dels camps electromagnètics (línies elèctriques, antenes de telefonia mòbil, etc.).
Programes d’intervenció per al control de la qualitat de l'aire ambiental.
Control de l'estanquitat de la xarxa urbana d'aigua domiciliària.
Qualitat de les aigües continentals no tractades (fonts, rius, etc.).
Definició i aplicació de criteris mediambientals en els programes d’actuació municipal: sostenibilitat dels espais verds municipals, recollida selectiva porta a porta, gestió del servei de neteja viària, etc.
Projectes europeus ambientals: criteris per a la seva elaboració i fons de finançament.
Coneixement de referències i experiències reeixides municipals en matèria mediambiental.
Gestió territorial sostenible d'espais naturals, rurals i fluvials
Definició
Aplicar polítiques d'ordenació del territori que es desenvolupen dins del marc de la gestió territorial sostenible mitjançant la participació, implicació i corresponsabilització dels ajuntaments i dels agents locals, i focalitzant en la formulació de propostes d'ordenació, la gestió del territori dels espais naturals, agraris i fluvials, especialment protegits, i el desenvolupament de les actuacions previstes en el planejament especial aprovat.
La competència implica...
Polítiques municipals d'ordenació del territori.Marc de la gestió territorial sostenible dels espais naturals, agraris i fluvials, especialment protegits.
Normativa urbanística i ambiental.
Circuits, procediments i normatives per a l’aprovació de planejaments especials.
Definició d’actuacions concretes dins dels plans d’ordenació o planejament.
Eficiència i qualitat en els equipaments, programes i serveis que configuren la Xarxa de Parcs.
Estratègies i actuacions per al foment dels valors de respecte i protecció del medi natural.
Conservació del patrimoni natural i arquitectònic.
Anàlisi, planificació i gestió d’espais lliures.
Tècniques i mètodes d’anàlisi i valoració dels espais lliures per a l’ordenació i gestió territorial.
Elaboració i formulació de propostes de planificació i ordenació territorial.
Accions formatives
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Manteniment d'espais verds
Definició
Realitzar el conjunt d'operacions destinades al manteniment i conservació dels espais verds urbans.
La competència implica...
Productes, eines i materials existents al mercat per fer els tractaments fertilitzants.Mètodes de control fitosanitari.
Procediments de plantació, prevenció, manteniment i expedició més adients a cada espècie i varietat.
Calendari de plantació, manteniment i expedició de les plantes, arbres i arbustos.
Tècniques i procediments de cultiu: preparar i condicionar la terra i les llavors, sembrar, protegir, adobar, regar, drenar, podar, etc.
Tècniques d'expedició de plantes, arbres o arbustos: segar, arrencar, recollir, adequar i trasplantar les plantes al recipient de trasllat, etc.
Inventaris d'espècies vegetals, calibració, recompte, etc.
Replantejament sobre el terreny d'un projecte de jardineria o paisatgístic: forma, traçat, densitat de plantació, etc.
Noves tecnologies i tècniques específiques vinculades a la jardineria.
Accions formatives
Recursos
Manteniment i control d'instal·lacions i d'edificis
Definició
Desenvolupar les actuacions necessàries, preventives o correctives, sobre equips i instal·lacions (d'electricitat, aigua, gas, climatització, etc.), per tal d'assegurar-ne un funcionament correcte.
La competència implica...
Comprovació i ajust dels nivells i paràmetres dels equips i instal·lacions per fer el manteniment dels mateixos i garantir un ús racional.Detecció i reparació d'avaries d'equips i instal·lacions, seguint les especificacions tècniques i els manuals dels fabricants.
Ús de sistemes de control d'instal·lacions per regular les condicions ambientals de les diferents zones dels edificis. Programació dels sistemes de control d'instal·lacions per a un correcte i eficient funcionament en funció de l'època de l'any.
Lectura i interpretació de la informació, documentació i normativa referent a equips i instal·lacions per planificar el manteniment preventiu i definir les principals operacions a fer.
Accions formatives
Obres i acabats de construcció
Definició
Executar treballs d'obra i acabats (paviments, enrajolats, cobertes, cobertures, impermeabilitzacions, revestiments, tancaments, particions de fàbrica, etc.) en obres de nova construcció i en obres de rehabilitació, així com el manteniment preventiu i correctiu tant d'edificis com d'obra civil (carreteres, camins, ponts, obres de fàbrica, etc.).
La competència implica...
Materials o productes, superfícies i morters i mescles de material.Valoració de la idoneitat dels materials, les eines pròpies de l'ofici i dels recursos necessaris per executar una feina concreta d'obra i acabats de construcció.
Procediments de treball més adients per a la realització de l'obra.
Seguiment de les activitats realitzades per tercers en l'execució d'un projecte d'obres i acabats de
construcció.
Nous materials d'obra i acabats i noves tècniques de treball que permetin la millora contínua dels treballs.
Accions formatives
Recursos
Gestió de compres i magatzem
Definició
Realitzar les tasques relacionades amb els processos de subministrament, emmagatzematge, i distribució de materials, així com gestionar la documentació associada (inventari, albarà...). Identificar i analitzar les necessitats de compra de productes, valorar els proveïdors i fer les propostes tècniques per a la contractació, així com el seguiment posterior.
La competència implica...
Gestió, tramitació i resolució dels expedients de contractació de subministraments, així com els dels serveis que no estiguin atribuïts a un determinat àmbit funcional.Gestió de la cartera de possibles proveïdors per al subministrament de necessitats.
Gestió, control i administració de la caixa fixa.
Recerca en el mercat de les ofertes més favorables per treure la màxima rendibilitat al pressupost general de l’ajuntament.
Recepció de materials i subministraments, comprovació i revisió d’albarans, tramitació de la facturació dels expedients de compra, i control de qualitat dels productes a la seva recepció.
Distribució dels materials i subministraments fins al departament sol·licitant.
Gestió integral del magatzem i distribució de materials i subministres.
Creació, gestió i manteniment del catàleg de subministraments, productes, tarifes de preus i serveis normalitzats així com del catàleg de proveïdors.
Control dels estocs i realització periòdica de l'inventari del magatzem, fent propostes de compra per garantir els estocs mínims, així com informes periòdics sobre el consum de productes normalitzats.