Itinerari formatiu del lloc de treball:
Gerent organisme autònom | Ens Local
Contingut professional
Missió
Planificar, organitzar i dirigir l’activitat de l’entitat per a la consecució dels objectius fixats pels seus superiors, d'acord amb els procediments establerts per la corporació i la legislació vigent.Funcions generals
1. Definir els objectius de l’entitat, aportant criteris i coneixements tècnics i proposant les accions i mesures a emprar que consideri oportunes.2. Responsabilitzar-se de l’adequada gestió econòmica i pressupostària de l’entitat en funció de les necessitats, objectius i programes establerts, dirigint els processos de comptabilitat i tresoreria i portant a terme el seu control i seguiment.
3. Dirigir i gestionar els recursos humans de l’entitat, vetllant per l’acompliment de les tasques encomanades i procurant la seva motivació.
4. Fixar les directrius operatives a seguir pel personal de l’entitat i establir els criteris per tal d'avaluar els resultats, controlant periòdicament l'acompliment dels objectius amb els seus responsables per mitjà d’indicadors de gestió.
5. Establir i desenvolupar les relacions els contactes necessaris amb altres organismes i entitats que es requereixin per al desenvolupament de les seves funcions, elaborant convenis de col·laboració i proposant subvencions.
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Gestió eficient dels recursos públics
Definició
Fet d'assolir els resultats que han estat assignats a la seva unitat o el seu grup de treball mitjançant una gestió eficient dels recursos (humans, tecnològics, infraestructures, etc.), d’acord amb els principis emanats de l'ètica pública i els principis d'eficiència, eficàcia i qualitat de servei.
La competència implica...
Gestió de recursos humans.Gestió i control del pressupost de la unitat organitzativa.
Finançament públic.
Gestió de processos per a una gestió eficient.
Planificació orientada a resultats i DPO (Direcció per objectius).
Càlcul de costos de productes i serveis.
Tècniques de millora de la gestió.
Indicadors i quadres de comandament.
Memòries de gestió de resultats.
Rendició de comptes.
Experiències de gestió eficient en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
Planificació, organització i avaluació de serveis públics
Definició
Definició del conjunt de plans que ajudi les unitats organitzatives i els equips de treball a assolir els objectius que hagin estat definits en el Pla d'actuació de mandat (PAM) o en altres documents estratègics, tenint en compte les necessitats de la ciutadania, els recursos existents i el marc de gestió pública vigent.
La competència implica...
Nivells de planificació estratègica, tàctica i operativa.Models i sistemes d’organització de les administracions públiques.
Models de qualitat a les administracions locals.
Direcció de projectes.
Models de Responsabilitat Social Corporativa.
Avaluació de serveis i polítiques públiques.
Estudis demogràfics i de prospectiva.
Models de gestió pública (funció pública, pressupostària, etc.).
Models de col·laboració público-privada.
Transparència i dades obertes.
Comunicació estratègica.
Experiències en planificació, organització i avaluació de serveis públics en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES DE FUNCIÓ DIRECTIVA
Desenvolupament de persones i equips
Definició
Identificació de les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors per oferir-los els mitjans (formació, suport, oportunitats i experiències) més adients per tal que puguin millorar i créixer professionalment.
La competència implica...
Elements que defineixen i diferencien l’aprenentatge adult i el desenvolupament de competències professionals.El lloc de treball com espai d’aprenentatge i de desenvolupament personal.
Conèixer l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals.
Tècniques d’identificació de necessitats formatives aplicables en l'àmbit individual i d’equip.
Rol directiu: tutor i coach dels seus col·laboradors.
Elements clau en el desenvolupament dels equips de treball: la confiança i la delegació.
Desenvolupament de recursos humans a la funció pública.
Característiques dels equips d’alt rendiment.
Accions formatives
Recursos
Direcció de persones
Definició
Gestió d'equips de persones per aconseguir que la feina es realitzi de manera efectiva i que els col·laboradors contribueixin a la consecució dels objectius de la unitat.
La competència implica...
Funcions i rols a desenvolupar per un comandament o directiu a l’Administració pública.Estils directius en el comandament de persones.
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.
Comprensió interpersonal en la gestió de col·laboradors.
Tècniques de resolució de conflictes.
Elements que determinen un clima de treball sa i productiu.
Metodologies d’avaluació de l’acompliment dels col·laboradors.
Gestió de les pròpies emocions en la direcció de persones.
Accions formatives
Recursos
Gestió del canvi i lideratge
Definició
Acció de donar suport als canvis i les millores que poden plantejar-se en la seva àrea de responsabilitat o dins de l'organització, per millorar-ne els objectius i per generar il·lusió i compromís en implantar-los.
La competència implica...
Projectes de canvi a les administracions públiques: característiques i elements diferencials.Rol del directiu o comandament en els processos de canvi.
Tipus de canvi a les organitzacions (missió - visió, models, estructura, processos, tecnologia i persones) i actuacions diferencials.
Elements claus dels processos de canvi: l’estratègia i la construcció d’aliances.
Competències directives i processos de canvi: la credibilitat, l’actuació ètica, la persuasió, la negociació, la gestió de la comunicació i de la informació, etc.
Gestió de les resistències en els processos de canvi.
Accions formatives
Recursos
Treball transversal en la prestació de serveis
Definició
Col·laborar, coordinar-se i treballar activament amb persones i equips de serveis, departaments, entitats o institucions diverses --sense que existeixi necessàriament relació jeràrquica-- per tal de definir línies d’actuació, desenvolupar projectes, etc., amb els quals donar resposta integral a les necessitats de la ciutadania dotant l’actuació pública de més eficiència, més eficàcia i millor qualitat de servei.
La competència implica...
Concepte, finalitats, enfocaments i cost benefici de la transversalitat.Estructures organitzatives i la seva incidència en el funcionament transversal.
Gestió de la transversalitat: nivells i agents implicats.
La cadena de valor públic en la prestació de serveis.
Gestió de la xarxa de relacions.
Disseny, gestió i avaluació de projectes interdepartamentals.
Organització i definició de processos transversals a les organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
Visió estratègica local
Definició
Identificar tendències de futur que hi ha a l'entorn i les seves oportunitats, adoptant decisions (pressupostàries, organitzatives, tècniques, etc.) que permetin a l’ajuntament anticipar-se i preparar-se millor per a nous escenaris.
La competència implica...
Elements clau en els diagnòstics organitzatius.Funcionament sistèmic de les administracions locals.
Factors globals i interdependències que defineixen l’establiment de polítiques i l’agenda del govern municipal.
Generació d’escenaris futurs avançant-se als esdeveniments.
Gestió estratègica de la xarxa de relacions de l’ajuntament.
Estudis de perspectiva organitzativa: concepte, finalitat i procés.
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.