Itinerari formatiu del lloc de treball:
Arquitecte | Ens Local
Contingut professional
Missió
Organitzar i desenvolupar els recursos disponibles i les actuacions de la corporació en matèria de planificació urbanística i portar a terme l’estudi, valoració, desenvolupament i control d’obres i projectes urbanístics, d'acord amb els procediments establerts, la legislació vigent i les indicacions del superior jeràrquic.Funcions generals
1. Assessorar, donar suport tècnic, informar i representar en matèria de la seva especialitat, tant en l'àmbit intern dins de la pròpia corporació, com en l'àmbit extern respecte a entitats locals, empreses, altres institucions i organismes, així com els usuaris en general quan la dificultat tècnica ho requereixi.2. Elaborar estudis, informes tècnics i plecs de condicions de diversa índole per donar resposta a les necessitats que es presentin.
3. Elaborar i valorar la planificació urbanística ordenant el territori, segons els criteris establerts, i elaborant aquells projectes d'urbanització i/o remodelació de l'espai urbà, que s'hagin acordat per la corporació.
4. Desenvolupar i gestionar aquells projectes urbanístics, d'obres o d'altre ordre que se li hagin assignat, sota els criteris i pautes establerts per a la seva execució.
5. Supervisar i gestionar la disciplina urbanística al territori tant per promoció pública com privada (plans urbanístics, obres, rehabilitació, activitats que afectin el medi ambient, etc.).
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Efectivitat individual
Definició
Capacitat de fer una bona feina, aconseguir els objectius fixats i superar els estàndards establerts, tot preocupant-se per a la millora contínua dels resultats.
La competència implica...
La planificació i organització del treball: objectius, encàrrecs, recursos assignats i criteris de realització.Elements bàsics en l’organització del treball personal: urgència vs importància.
Qualitats personals que afavoreixen el rendiment individual: mètode, proactivitat, decisió, compromís, efectivitat, etc.
Veure els fracassos com una font d’aprenentatge.
Mètodes d’avaluació de la pròpia activitat professional.
La innovació com element de contribució a la millora organitzativa.
Utilització de noves tecnologies com element de millora en l’eficàcia personal.
Sensibilització amb el consum responsable i la millora ambiental.
Accions formatives
Recursos
Orientació de servei a la ciutadania
Definició
Motivació per conèixer, comprendre i satisfer les demandes de la ciutadania (o client intern/extern), actuant de manera proactiva en el seu abordatge.
La competència implica...
Drets i deures de l’empleat públic en la seva relació professional amb la ciutadania.Habilitats i actituds que defineixen una correcta atenció i relació en la prestació de serveis.
La relació d’orientació i assessorament.
Característiques i elements que defineixen un servei públic.
Protecció de dades en la gestió pública.
Tècniques de resolució de conflictes i de distància emocional.
Elements multiculturals en l’atenció a la ciutadania.
Qualitat i avaluació de serveis públics.
Coneixement organitzatiu.
Sistemes d’identificació de necessitats i coneixement de tendències futures.
Models i tècniques de participació ciutadana.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Visió global
Definició
Comprensió de l’entorn de treball (orgànic, cultural, etc.) per poder anticipar-se als efectes que pot tenir la pròpia actuació professional en l’organització, per poder identificar les propostes i les respostes més idònies.
La competència implica...
Coneixement formal de l’organització: estructura, cartera de productes, serveis i equipaments, etc.Coneixement informal de les organitzacions: cultura organitzativa, mecanismes no formals de presa de decisions, possibilitats i amenaces, etc.
Visió sistèmica de les organitzacions.
Coneixement de les tendències presents i futures de la seva àrea sectorial (professional, característiques específiques i demogràfiques dels col·lectius destinataris, etc.).
Recursos
Aprenentatge permanent
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competència implica...
Com aprenen les persones adultes.Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Accions formatives
Recursos
Treball en equip
Definició
Fet d'integrar-se, col·laborar i coordinar-se de forma activa en un grup de treball per tal d’assolir els objectius comuns necessaris per a una bona prestació del servei.
La competència implica...
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.Característiques dels grups i equips de treball. Etapes evolutives dels equips de treball.
Rols als equip de treball. El rol del líder.
Conflictes als equips de treball.
Actituds i habilitats personals que afavoreixen o dificulten el treball en equip. Compartir reptes i objectius.
Noves tecnologies aplicades al treball en equip.
Reunions de treball.
Accions formatives
Recursos
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local
Definició
Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.
La competència implica...
Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
Avaluació de programes i projectes.
Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
Habilitats en la presentació d’idees i dades.
Propietat intel·lectual.
Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Recursos
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Contingut professional
Missió
Organitzar i desenvolupar els recursos disponibles i les actuacions de la corporació en matèria de planificació urbanística i portar a terme l’estudi, valoració, desenvolupament i control d’obres i projectes urbanístics, d'acord amb els procediments establerts, la legislació vigent i les indicacions del superior jeràrquic.Funcions generals
1. Assessorar, donar suport tècnic, informar i representar en matèria de la seva especialitat, tant en l'àmbit intern dins de la pròpia corporació, com en l'àmbit extern respecte a entitats locals, empreses, altres institucions i organismes, així com els usuaris en general quan la dificultat tècnica ho requereixi.2. Elaborar estudis, informes tècnics i plecs de condicions de diversa índole per donar resposta a les necessitats que es presentin.
3. Elaborar i valorar la planificació urbanística ordenant el territori, segons els criteris establerts, i elaborant aquells projectes d'urbanització i/o remodelació de l'espai urbà, que s'hagin acordat per la corporació.
4. Desenvolupar i gestionar aquells projectes urbanístics, d'obres o d'altre ordre que se li hagin assignat, sota els criteris i pautes establerts per a la seva execució.
5. Supervisar i gestionar la disciplina urbanística al territori tant per promoció pública com privada (plans urbanístics, obres, rehabilitació, activitats que afectin el medi ambient, etc.).
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Gestió territorial sostenible d'espais naturals, rurals i fluvials
Definició
Aplicar polítiques d'ordenació del territori que es desenvolupen dins del marc de la gestió territorial sostenible mitjançant la participació, implicació i corresponsabilització dels ajuntaments i dels agents locals, i focalitzant en la formulació de propostes d'ordenació, la gestió del territori dels espais naturals, agraris i fluvials, especialment protegits, i el desenvolupament de les actuacions previstes en el planejament especial aprovat.
La competència implica...
Polítiques municipals d'ordenació del territori.Marc de la gestió territorial sostenible dels espais naturals, agraris i fluvials, especialment protegits.
Normativa urbanística i ambiental.
Circuits, procediments i normatives per a l’aprovació de planejaments especials.
Definició d’actuacions concretes dins dels plans d’ordenació o planejament.
Eficiència i qualitat en els equipaments, programes i serveis que configuren la Xarxa de Parcs.
Estratègies i actuacions per al foment dels valors de respecte i protecció del medi natural.
Conservació del patrimoni natural i arquitectònic.
Anàlisi, planificació i gestió d’espais lliures.
Tècniques i mètodes d’anàlisi i valoració dels espais lliures per a l’ordenació i gestió territorial.
Elaboració i formulació de propostes de planificació i ordenació territorial.
Recursos
Manteniment sostenible d'instal·lacions esportives
Definició
Definir, implantar i avaluar el conjunt de les línies d'actuació que han de recolzar l'enfortiment d'una cultura de la seguretat i de respecte al medi ambient en les instal·lacions esportives municipals, garantint el millor servei a l'usuari.
La competència implica...
Normatives sobre seguretat i funcionament dels diferents tipus d'equipaments. Criteris de disseny, constructius i d'utilització dels equipaments esportius. El Pla director d'equipaments i instal·lacions esportives de Catalunya (PIEC). Programació i manteniment dels diferents equipaments esportius. Manteniment preventiu i correctiu. Plans d'autoprotecció i l'aplicació de la llei de riscos laborals a les instal·lacions esportives. Auditoria sanitària i mediambiental. Depuració i desinfecció de l'aigua de les piscines, tractament de l'aire de les piscines cobertes i sales esportives, especificitat de prevenció de la legionel·la, manteniment dels paviments i material esportiu, etc.Accions formatives
Planejament i gestió d'infraestructures viàries i mobilitat
Definició
Realitzar l'anàlisi i planificació viària municipal, de mobilitat, de seguretat viària i d'accessibilitat, de forma coherent amb la planificació urbanística i territorial local i donant suport al seu desenvolupament econòmic, social i de cohesió territorial.
La competència implica...
Legislació específica de mobilitat, accessibilitat, urbanisme i via pública.Plans de mobilitat de vehicles i vianants.
Plans de seguretat viària.
Transport públic urbà i interurbà.
Millora del espais públics municipals.
Inspecció d’activitats a la via pública.
Manteniment i conservació dels diferents elements de la via pública per incrementar les condicions d'ús, confort, seguretat i accessibilitat.
Accions formatives
Contingut professional
Missió
Organitzar i desenvolupar els recursos disponibles i les actuacions de la corporació en matèria de planificació urbanística i portar a terme l’estudi, valoració, desenvolupament i control d’obres i projectes urbanístics, d'acord amb els procediments establerts, la legislació vigent i les indicacions del superior jeràrquic.Funcions generals
1. Assessorar, donar suport tècnic, informar i representar en matèria de la seva especialitat, tant en l'àmbit intern dins de la pròpia corporació, com en l'àmbit extern respecte a entitats locals, empreses, altres institucions i organismes, així com els usuaris en general quan la dificultat tècnica ho requereixi.2. Elaborar estudis, informes tècnics i plecs de condicions de diversa índole per donar resposta a les necessitats que es presentin.
3. Elaborar i valorar la planificació urbanística ordenant el territori, segons els criteris establerts, i elaborant aquells projectes d'urbanització i/o remodelació de l'espai urbà, que s'hagin acordat per la corporació.
4. Desenvolupar i gestionar aquells projectes urbanístics, d'obres o d'altre ordre que se li hagin assignat, sota els criteris i pautes establerts per a la seva execució.
5. Supervisar i gestionar la disciplina urbanística al territori tant per promoció pública com privada (plans urbanístics, obres, rehabilitació, activitats que afectin el medi ambient, etc.).
Planificació, disseny i gestió d'espais urbans
Definició
Disseny i implantació de projectes de creació d’espais públics urbans i dels seus plans de manteniment, vetllant per la seva integració paisatgística, funcional i mediambiental.
La competència implica...
Usos i millora dels espais públics municipals.Disseny d'espais públics i paisatgisme urbà.
Sostenibilitat i medi ambient.
Variables físiques, ecològiques i humanes que interaccionen en el paisatge urbà i les seves dinàmiques.
Accions formatives
Recursos
Plans d'autoprotecció
Definició
Aplicar el conjunt de mesures (procediments, sistemes i organització) implantades en un determinat àmbit (edificis, instal·lacions, nuclis habitats, solars, activitats, centres, etc.) exposat a una o a diverses situacions de risc, destinades a preveure, prevenir i controlar-ne el risc, donar resposta adequada a les emergències i garantir la integració d’aquestes actuacions a les del sistema públic.
La competència implica...
Normativa i legislació vigent en matèria de plans d'autoprotecció.Mesures d’autoprotecció més adients segons el tipus d’activitat o establiment.
Situacions de greu risc col·lectiu, de catàstrofe o de calamitat pública.
Activació i organització d’equips actuants.
Exercicis i simulacres d'emergències.
Assistència sanitària immediata i primers auxilis.
Accions formatives
Plans d'inspecció i verificació d'activitats
Definició
Elaborar, implementar i gestionar plans i programes de verificació i control d'activitats i establiments, seguint la normativa reguladora en la matèria.
La competència implica...
Marc normatiu general en matèria d'activitats.Normativa sectorial de les activitats: aigua, residus, aire, accessibilitat, incendis, etc.
Normativa específica segons tipologia d'activitats: recreatives, activitats industrials, activitats ramaderes, activitats de gestió de residus, etc.
Protocols d'actuació a l'inspecció d'activitats i establiments.
Eines informatiques per a la gestió d'informació d'activitats i establiments.
Aspectes bàsics dels actes d'inspecció.
Tramitació d'expedients d'activitats.
Accions formatives
Prevenció d'incendis forestals
Definició
Definir, desenvolupar i avaluar el conjunt d'activitats que han de permetre a l'ajuntament disposar d'un Pla de prevenció municipal d'incendis forestals (PPI) que, desenvolupat en diferents plans d'actuació, adaptats a les exigències singulars del seu terme municipal, minimitzin el risc d'inici i propagació dels incendis forestals i facilitin l'extinció.
La competència implica...
Planificació i gestió forestal.Projectes específics: Pla d'informació i vigilància contra incendis forestals (PVI), Pla de prevenció en urbanitzacions (PPU), etc.
Xarxa d'infraestructures (camins, punts d'aigua, etc.).
Elements de vulnerabilitat (combustible, equipaments, infraestructures, elements del territori, etc.).
Actuacions per fer operatives les xarxes viàries i els punt d'aigua.
Càlcul de costos.
Elements clau en la planificació.
Recursos
Projectes de millora d'instal·lacions, equipaments i obres
Definició
Dissenyar i executar projectes d'actualització i millora dels equipaments o instal·lacions existents, tenint en compte criteris de sostenibilitat mediambiental, d'eficiència energètica, etc.
La competència implica...
Definició i programació de les actuacions necessàries, preventives o correctives, sobre els equipaments i instal·lacions existents.Nous estris, eines, maquinària, materials, entorns tècnics i qualsevol tipus d'innovacions tècniques i tecnològiques que permetin optimitzar les instal·lacions, equipaments i obres existents.
Millores en la contaminació acústica i lluminosa: sistemes d'aïllament, diagnosi i control del soroll, etc.
Accions formatives
Projectes i actuacions de planejament urbanístic
Definició
Dissenyar propostes d'ordenació urbanística d'un territori determinat i analitzar i valorar les necessitats de la població i les implicacions en el desenvolupament econòmic i social de la zona, en el medi, en la mobilitat, etc. Crear directrius o criteris de planificació urbanística que serveixin per a una ordenació territorial sostenible.
La competència implica...
Normativa reguladora de l'ordenació urbanística.Legalitat urbanística i dret urbanístic.
Classificació i qualificació del sòl.
Desenvolupament de projectes urbanístics.
Valoracions urbanístiques.
Planejament i gestió urbanística.
Expropiacions urbanístiques.
Delineació, dibuix tècnic i elaboració de plànols.
Operacions topogràfiques.
Càlcul estructural.
Paisatgística urbana.
Accions formatives
Senyalització i seguretat viària
Definició
Ordenar i senyalitzar les possibles desviacions o modificacions del trànsit derivades de mesures de millora de la mobilitat per motius d'obra, accidents, actes públics, etc., garantint la seguretat viària i la qualitat de l'espai públic.
La competència implica...
Normativa en seguretat viària.Criteris d'implantació i inventari en la senyalització i seguretat viària.
Mobilitat i via pública.
Gestió i ordenació del trànsit.
Senyalització vertical de codi i d'orientació.
Abalisament.
Senyalització horitzontal.
Senyalització d'obres.
Accions formatives
Activitats de gestió ambiental
Definició
Analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt de projectes i d’actuacions que, associats a diferents vectors ambientals i actuant de manera integrada, han de permetre als ajuntaments de la província desplegar al seus municipis programes de gestió ambiental, avaluant-ne els seus resultats.
La competència implica...
Bases teòriques de la gestió ambiental.Marc legal: europeu, nacional i autonòmic. Competències municipals.
Programes d’intervenció per a la millora de la qualitat acústica ambiental.
Avaluacions dels camps electromagnètics (línies elèctriques, antenes de telefonia mòbil, etc.).
Programes d’intervenció per al control de la qualitat de l'aire ambiental.
Control de l'estanquitat de la xarxa urbana d'aigua domiciliària.
Qualitat de les aigües continentals no tractades (fonts, rius, etc.).
Definició i aplicació de criteris mediambientals en els programes d’actuació municipal: sostenibilitat dels espais verds municipals, recollida selectiva porta a porta, gestió del servei de neteja viària, etc.
Projectes europeus ambientals: criteris per a la seva elaboració i fons de finançament.
Coneixement de referències i experiències reeixides municipals en matèria mediambiental.
Accions formatives
Gestió de serveis d'habitatge
Definició
Disseny, desenvolupament i gestió de serveis d'habitatge a la ciutadania (oficines, borses i altres) i de programes i actuacions locals relacionades, amb l'objectiu de fomentar l'accés assequible a l'habitatge, dinamitzar el mercat de lloguer, mobilitzar l'ocupació del parc vacant i promocionar el manteniment i la rehabilitació del parc existent.
La competència implica...
Normativa vigent sobre habitatge. Polítiques d'habitatge al món local. Plans i programes d'habitatge. Mobilització del parc vacant i lloguer assequible. Mesures de foment de la rehabilitació i manteniment del parc edificat. Rehabilitació energètica. Programes socials d'habitatge. Habitatge amb protecció oficial. Gestió de borses de lloguer. Intermediació en cas de sobreendeutament de l'habitatge (hipotecari i d'arrendaments). Intermediació en temes de sobreendeutament i mediació en comunitats de propietaris, barris, etc.Accions formatives
Serveis i equipaments esportius
Definició
Definir, implantar i avaluar el conjunt de línies d'actuació que han de permetre que els serveis i equipaments esportius dels ens locals gaudeixin d'uns alts estàndards de qualitat de servei, vetllant per la seva adequació a les necessitats ciutadanes i a les estratègies municipals (polítiques esportives locals) i l'equilibri respecte a la xarxa de serveis i equipaments existents. Diagnosticar i fer propostes en relació al Pla de l'esport local.