Itinerari formatiu del lloc de treball:
Tècnic promoció econòmica | Ens Local
Contingut professional
Missió
Analitzar el teixit econòmic i social del municipi per a la identificació de les necessitats municipals en matèria de promoció econòmica, i, en base a aquestes, dissenyar i implementar programes d’actuació per a la seva millora i desenvolupament, d’acord amb la normativa vigent i les directrius del superior jeràrquic.Funcions generals
1. Reconèixer, detectar i investigar els recursos i possibilitats de desenvolupament econòmic del municipi.2. Promocionar, difondre i estimular, en cooperació amb altres agents, programes i mesures que afavoreixin la promoció econòmica i la dinamització empresarial i turística del municipi, cercant un creixement econòmic sostenible.
3. Dissenyar i coordinar projectes d’inserció laboral i foment de l’ocupació a nivell local, aplicant una metodologia sistemàtica de concertació amb els agents socials i econòmics.
4. Assessorar i donar suport tècnic en el seu àmbit, tant en l'àmbit intern (corporació) com en l'àmbit extern (ciutadans i empreses).
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Efectivitat individual
Definició
Capacitat de fer una bona feina, aconseguir els objectius fixats i superar els estàndards establerts, tot preocupant-se per a la millora contínua dels resultats.
La competència implica...
La planificació i organització del treball: objectius, encàrrecs, recursos assignats i criteris de realització.Elements bàsics en l’organització del treball personal: urgència vs importància.
Qualitats personals que afavoreixen el rendiment individual: mètode, proactivitat, decisió, compromís, efectivitat, etc.
Veure els fracassos com una font d’aprenentatge.
Mètodes d’avaluació de la pròpia activitat professional.
La innovació com element de contribució a la millora organitzativa.
Utilització de noves tecnologies com element de millora en l’eficàcia personal.
Sensibilització amb el consum responsable i la millora ambiental.
Accions formatives
Recursos
Orientació de servei a la ciutadania
Definició
Motivació per conèixer, comprendre i satisfer les demandes de la ciutadania (o client intern/extern), actuant de manera proactiva en el seu abordatge.
La competència implica...
Drets i deures de l’empleat públic en la seva relació professional amb la ciutadania.Habilitats i actituds que defineixen una correcta atenció i relació en la prestació de serveis.
La relació d’orientació i assessorament.
Característiques i elements que defineixen un servei públic.
Protecció de dades en la gestió pública.
Tècniques de resolució de conflictes i de distància emocional.
Elements multiculturals en l’atenció a la ciutadania.
Qualitat i avaluació de serveis públics.
Coneixement organitzatiu.
Sistemes d’identificació de necessitats i coneixement de tendències futures.
Models i tècniques de participació ciutadana.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Visió global
Definició
Comprensió de l’entorn de treball (orgànic, cultural, etc.) per poder anticipar-se als efectes que pot tenir la pròpia actuació professional en l’organització, per poder identificar les propostes i les respostes més idònies.
La competència implica...
Coneixement formal de l’organització: estructura, cartera de productes, serveis i equipaments, etc.Coneixement informal de les organitzacions: cultura organitzativa, mecanismes no formals de presa de decisions, possibilitats i amenaces, etc.
Visió sistèmica de les organitzacions.
Coneixement de les tendències presents i futures de la seva àrea sectorial (professional, característiques específiques i demogràfiques dels col·lectius destinataris, etc.).
Accions formatives
Recursos
Aprenentatge permanent
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competència implica...
Com aprenen les persones adultes.Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Accions formatives
Recursos
Treball en equip
Definició
Fet d'integrar-se, col·laborar i coordinar-se de forma activa en un grup de treball per tal d’assolir els objectius comuns necessaris per a una bona prestació del servei.
La competència implica...
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.Característiques dels grups i equips de treball. Etapes evolutives dels equips de treball.
Rols als equip de treball. El rol del líder.
Conflictes als equips de treball.
Actituds i habilitats personals que afavoreixen o dificulten el treball en equip. Compartir reptes i objectius.
Noves tecnologies aplicades al treball en equip.
Reunions de treball.
Accions formatives
Recursos
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local
Definició
Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.
La competència implica...
Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
Avaluació de programes i projectes.
Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
Habilitats en la presentació d’idees i dades.
Propietat intel·lectual.
Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Recursos
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Contingut professional
Missió
Analitzar el teixit econòmic i social del municipi per a la identificació de les necessitats municipals en matèria de promoció econòmica, i, en base a aquestes, dissenyar i implementar programes d’actuació per a la seva millora i desenvolupament, d’acord amb la normativa vigent i les directrius del superior jeràrquic.Funcions generals
1. Reconèixer, detectar i investigar els recursos i possibilitats de desenvolupament econòmic del municipi.2. Promocionar, difondre i estimular, en cooperació amb altres agents, programes i mesures que afavoreixin la promoció econòmica i la dinamització empresarial i turística del municipi, cercant un creixement econòmic sostenible.
3. Dissenyar i coordinar projectes d’inserció laboral i foment de l’ocupació a nivell local, aplicant una metodologia sistemàtica de concertació amb els agents socials i econòmics.
4. Assessorar i donar suport tècnic en el seu àmbit, tant en l'àmbit intern (corporació) com en l'àmbit extern (ciutadans i empreses).
Recursos
Foment de la participació educativa de la ciutadania
Definició
Gestionar i coordinar les politiques educatives locals que posin l’educació en l’agenda de la ciutat, que fomentin els procesos participatius educatius i promoguin el compromis ciutadà amb l’educació.
La competència implica...
Coneixement d’estratègies per a fomentar i afavorir la participació de la ciutadania en general i de manera molt especial mitjançant el foment i la coordinació de consells sectorials: infants, joves, Formació Professional.La dinamització de les AMPAS.
El disseny d’estratègies i accions per a fer de l’educació un eix estratègic en el plantejament de la ciutat.
Programes d'igualtat de gènere
Definició
Fomentar, dissenyar, planificar i avaluar el conjunt de programes d’intervenció que han de configurar de manera integrada el Pla d’igualtat de gènere de l’ajuntament d’acord amb les necessitats identificades sistemàticament, fent-ho de manera coordinada i transversal amb altres programes municipals (d'educació, de benestar social, de recursos humans, etc.), seguint les orientacions i prioritats definides per l’equip de govern i directiu de l’ajuntament, amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament organitzatiu de l’ajuntament i de la societat.
La competència implica...
Polítiques d’igualtat: context internacional, europeu, nacional i local.Polítiques locals d'igualtat de gènere: significat, evolució i implantació.
Elements de diagnosi de la realitat municipal.
Projectes transversals d’igualtat de gènere.
Programes de sensibilització social i prevenció en igualtat de gènere.
Criteris, mecanismes i estratègies de participació social.
Quadre de comandament del Pla d’igualat i dels seus projectes.
Serveis, recursos i espais de participació i de foment de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes.
Xarxa de serveis i equipaments.
Coneixement de referències i experiències reeixides en matèria d'igualtat de gènere.
Accions formatives
Programes de foment de la participació ciutadana
Definició
Fomentar, dissenyar, planificar i avaluar el conjunt d’actuacions que les diferents àrees de l’ajuntament impulsin i fomentin metodologies de participació ciutadana en la definició i avaluació de les polítiques públiques impulsades.
La competència implica...
Bases fenomenològiques: concepte de participació ciutadana en les administracions locals.Bases sociològiques: transformacions i evolucions socials. Govern obert i governança participativa des d'una visió participativa, diversa i multicultural.
Principis d’actuació en l'acció comunitària i en la participació ciutadana.
Característiques diferencials dels projectes de participació ciutadana.
Espai públic i participació ciutadana.
Metodologies i tècniques de participació ciutadana: investigació-acció, ciutadania 2.0, etc.
Psicologia de grups i col·lectius humans.
Sistemes d’indicadors de participació ciutadana.
Coneixement de referències i experiències reeixides en el foment de la participació ciutadana.
Accions formatives
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Plans d'actuació per al desenvolupament empresarial
Definició
Analitzar, planificar i definir el conjunt de plans d’actuació (programes, projectes i serveis) que han de facilitar el suport directe a la creació, consolidació, creixement o replantejament d’empreses, així com promoure un entorn més favorable al seu desenvolupament i competitivitat, avaluant els seus resultats.
La competència implica...
Marc legal i competencial de les polítiques locals de suport al teixit productiu: Estructures de suport a la dinamització empresarial a escala local, regional i estatal. Marc normatiu i programes de suport. Fonts de finançament. Diagnosi i planificació del teixit empresarial d’un territori: Fonts d’informació territorial. Estructura econòmica i empresarial d’un territori. Sector productius, cadena de valor i clústers empresarials. Serveis directes a persones emprenedores i empreses: Serveis, programes, eines i estratègies per a la creació, consolidació i creixement empresarial. Pla d’empresa i mètode CANVAS. Polítiques d’entorn: Entorn legal empresarial en l'àmbit local (better regulation) i Finestretes Úniques Empresarials. Entorn cultural: foment de la cultura emprenedora, innovació empresarial, cultura empresarial. Entorn físic, dinamització de polígons d’activitat empresarial, allotjament empresarial, etc... Relacions amb el teixit empresarial: Difusió de la cartera de serveis als usuaris. Coneixements i tècniques que facilitin la col·laboració amb les empreses del territori.Accions formatives
Recursos
Projectes de mercat de treball i ocupació
Definició
Dissenyar, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes destinats a afavorir la creació d’ocupació, la millora de l’ocupabilitat, la inserció laboral i la qualitat de l’ocupació, tenint en compte les característiques i les necessitats específiques del territori i l’evolució de la conjuntura econòmica.
La competència implica...
Mercat de treball i polítiques locals d’ocupació: Funcionament del mercat de treball, dels seus components i les seves institucions. Polítiques d’ocupació: tipologies, models d’actuació i paper de l’escala local. Competències, finançament i gestió de les polítiques de mercat de treball: Normativa i marc competencial dels nivells comunitari, estatal, autonòmic i local. Fonts de finançament. Programes, projectes i sistemes de gestió de les polítiques de mercat de treball. Concertació i col·laboració publico-privada en el mercat de treball. Anàlisi socioeconòmica, desenvolupament local i planificació estratègica: Estructura, funcionament, evolució, prospectiva, indicadors i fonts d’informació del mercat de treball. Dinàmica econòmica i estructura i especialització productiva. Desenvolupament econòmic local, planificació estratègica i metodologia de gestió del cicle del projecte. Avaluació de les polítiques de mercat de treball local. Millora de l’ocupabilitat: Tècniques i mètodes d’orientació professional, de recerca de feina, d’inserció laboral i suport post-inserció. Orientació per competències: Anàlisi de llocs de treball, perfils professionals, mapes d’ocupació i processos d’orientació per competències. Formació ocupacional i sistema integral de qualificacions professionals. Treball amb empreses: Tècniques de prospecció empresarial, d’anàlisi de llocs de treball i selecció per competències, i de suport a l’empresa en la creació d’ocupació i en els processos d’intermediació. Contractació laboral: tipologia i bonificacions.Accions formatives
Projectes estratègics de desenvolupament econòmic local
Definició
Analitzar, planificar i definir el conjunt d’estratègies, actuacions, projectes i programes orientats a enfortir les economies locals amb la finalitat de millorar la qualitat de vida i el benestar de les persones a partir d’un desenvolupament econòmic sostenible estretament lligat a un àmbit territorial local determinat, avaluant els seus resultats.