Itinerari formatiu del lloc de treball:
Tècnic educació | Ens Local
Contingut professional
Missió
Gestionar, coordinar i executar, tant les competències municipals en l’àmbit educatiu com les polítiques municipals d’educació, mitjançant els diferents serveis, programes i/o projectes que promouen l’èxit educatiu, el desenvolupament comunitari, la participació i la col·laboració amb la comunitat educativa del municipi.Funcions generals
1. Gestionar i executar les normatives referents a la legislació, tant de caràcter obligtòri com la municipal, en materia d’educació.2. Coordinar tots els serveis que, en l'àmbit de l'educació, té creats o creï el municipi, per ell mateix o bé per raó de traspassos d'altres administracions.
3. Verificar el correcte funcionament dels centres educatius de titularitat municipal al municipi.
4. Informar, orientar i assessorar en matèria d'educació, tant a l’ambit intern com a la ciutadania en general.
5. Exercir, si s’escau, la representació institucional als consells escolars dels centres educatius públics i al consell escolar municipal.
6. Planificar i executar la gestió administrativa i pressupostaria de la Regidoria d’Educació.
7. Participar en la planificació i la gestió de les necessitats educatives del municipi (serveis d’orientació educativa, mapa escolar, oficines de matriculació, etc.)
8. Planificar i gestionar projectes encaminats a reforçar la qualitat de l’educació a la ciutat.
9. Planificar i gestionar i executar totes aquelles activitats educatives adreçades a la comunitat educativa en general i a l’escola en particular, tant en horari lectiu com no lectiu.
10. Participar i coordinar les accions relatives al Pla Estratègic Educatiu de la ciutat.
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Efectivitat individual
Definició
Capacitat de fer una bona feina, aconseguir els objectius fixats i superar els estàndards establerts, tot preocupant-se per a la millora contínua dels resultats.
La competència implica...
La planificació i organització del treball: objectius, encàrrecs, recursos assignats i criteris de realització.Elements bàsics en l’organització del treball personal: urgència vs importància.
Qualitats personals que afavoreixen el rendiment individual: mètode, proactivitat, decisió, compromís, efectivitat, etc.
Veure els fracassos com una font d’aprenentatge.
Mètodes d’avaluació de la pròpia activitat professional.
La innovació com element de contribució a la millora organitzativa.
Utilització de noves tecnologies com element de millora en l’eficàcia personal.
Sensibilització amb el consum responsable i la millora ambiental.
Accions formatives
Recursos
Orientació de servei a la ciutadania
Definició
Motivació per conèixer, comprendre i satisfer les demandes de la ciutadania (o client intern/extern), actuant de manera proactiva en el seu abordatge.
La competència implica...
Drets i deures de l’empleat públic en la seva relació professional amb la ciutadania.Habilitats i actituds que defineixen una correcta atenció i relació en la prestació de serveis.
La relació d’orientació i assessorament.
Característiques i elements que defineixen un servei públic.
Protecció de dades en la gestió pública.
Tècniques de resolució de conflictes i de distància emocional.
Elements multiculturals en l’atenció a la ciutadania.
Qualitat i avaluació de serveis públics.
Coneixement organitzatiu.
Sistemes d’identificació de necessitats i coneixement de tendències futures.
Models i tècniques de participació ciutadana.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Visió global
Definició
Comprensió de l’entorn de treball (orgànic, cultural, etc.) per poder anticipar-se als efectes que pot tenir la pròpia actuació professional en l’organització, per poder identificar les propostes i les respostes més idònies.
La competència implica...
Coneixement formal de l’organització: estructura, cartera de productes, serveis i equipaments, etc.Coneixement informal de les organitzacions: cultura organitzativa, mecanismes no formals de presa de decisions, possibilitats i amenaces, etc.
Visió sistèmica de les organitzacions.
Coneixement de les tendències presents i futures de la seva àrea sectorial (professional, característiques específiques i demogràfiques dels col·lectius destinataris, etc.).
Accions formatives
Recursos
Aprenentatge permanent
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competència implica...
Com aprenen les persones adultes.Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Accions formatives
Recursos
Treball en equip
Definició
Fet d'integrar-se, col·laborar i coordinar-se de forma activa en un grup de treball per tal d’assolir els objectius comuns necessaris per a una bona prestació del servei.
La competència implica...
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.Característiques dels grups i equips de treball. Etapes evolutives dels equips de treball.
Rols als equip de treball. El rol del líder.
Conflictes als equips de treball.
Actituds i habilitats personals que afavoreixen o dificulten el treball en equip. Compartir reptes i objectius.
Noves tecnologies aplicades al treball en equip.
Reunions de treball.
Accions formatives
Recursos
Comprensió interpersonal
Definició
Escoltar i entendre els actes, les idees, plantejaments, pensaments, emocions, sentiments de persones i grups, encara que no s'expressin verbalment o hagin estat parcialment plasmades, generant un clima relacional positiu que faciliti l'actuació professional.
La competència implica...
Concepte, elements, possibilitats i límits.Valors i fonts de motivació humanes.
Actituds en la relació professional: respecte, flexibilitat, compromís, credibilitat i distància emocional. Autoestima i seguretat en un mateix tant personal com professional.
Tècniques d’empatia.
Tècniques de recerca d’informació: l’entrevista i l’art de preguntar.
Tècniques d’assertivitat.
Estil comunicatius (verbals i no verbals) com afavoridors de la comprensió i relació interpersonal.
Estratègies per al desenvolupament d’habilitats socials.
Accions formatives
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local
Definició
Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.
La competència implica...
Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
Avaluació de programes i projectes.
Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
Habilitats en la presentació d’idees i dades.
Propietat intel·lectual.
Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Recursos
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Contingut professional
Missió
Gestionar, coordinar i executar, tant les competències municipals en l’àmbit educatiu com les polítiques municipals d’educació, mitjançant els diferents serveis, programes i/o projectes que promouen l’èxit educatiu, el desenvolupament comunitari, la participació i la col·laboració amb la comunitat educativa del municipi.Funcions generals
1. Gestionar i executar les normatives referents a la legislació, tant de caràcter obligtòri com la municipal, en materia d’educació.2. Coordinar tots els serveis que, en l'àmbit de l'educació, té creats o creï el municipi, per ell mateix o bé per raó de traspassos d'altres administracions.
3. Verificar el correcte funcionament dels centres educatius de titularitat municipal al municipi.
4. Informar, orientar i assessorar en matèria d'educació, tant a l’ambit intern com a la ciutadania en general.
5. Exercir, si s’escau, la representació institucional als consells escolars dels centres educatius públics i al consell escolar municipal.
6. Planificar i executar la gestió administrativa i pressupostaria de la Regidoria d’Educació.
7. Participar en la planificació i la gestió de les necessitats educatives del municipi (serveis d’orientació educativa, mapa escolar, oficines de matriculació, etc.)
8. Planificar i gestionar projectes encaminats a reforçar la qualitat de l’educació a la ciutat.
9. Planificar i gestionar i executar totes aquelles activitats educatives adreçades a la comunitat educativa en general i a l’escola en particular, tant en horari lectiu com no lectiu.
10. Participar i coordinar les accions relatives al Pla Estratègic Educatiu de la ciutat.
Recursos
Programes per al desenvolupament personal i professional dels joves
Definició
Definir, implantar i avaluar el conjunt de línies d’actuació que, interconnectades, han d’oferir als joves, a les seves famílies i als altres professionals, un procés sistemàtic de suport que els ajudi a afrontar de manera encertada la presa de decisions que els trànsits escolars i personals, en les diferents etapes evolutives de la vida els deparen; definint-les, a partir dels principis de prevenció, desenvolupament, visió holística i intervenció social.
La competència implica...
Estratègies d’implementació i desenvolupament de polítiques juvenils.Fórmules existents de dinamització del col·lectiu jove, de participació juvenil i d’associacionisme.
Fonaments i marc regulador de l’orientació educativa.
Els programes d’orientació en els processos d’aprenentatge dels joves: fonaments, estructura, indicadors i experiències.
Orientació acadèmica i professional: fonaments, estructura, indicadors i experiències.
Orientació personal i presa de decisions: fonaments, estructura, indicadors i experiències.
Orientació familiar i comunitària i presa de decisions: fonaments, estructura, indicadors i experiències.
El procés de socialització juvenil.
Tècniques de suport: tutories, counseling, etc.
Els programes d’atenció a la diversitat.
Disseny curricular dels programes d’orientació educativa.
Tècniques de diagnòstic psicopedagògic.
Accions formatives
Educació i sensibilització mediambiental
Definició
Analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt de projectes i d’actuacions que, han de permetre als ajuntaments de la província desenvolupar tasques d'informació, divulgació i educació ambiental que potenciïn la sensibilització de la població i incrementar la participació ciutadana en la presa de decisions ambientals, avaluant-ne els seus resultats.
La competència implica...
Finalitat i estructura de les campanyes i activitats de sensibilització mediambiental.Elaboració de materials audiovisuals i multimèdia de difusió mediambiental.
Eines 2.0. per a l'educació i sensibilització mediambiental.
Educació mediambiental i currículum formatiu de les diferents etapes del sistema educatiu.
Plans de comunicació ambiental i de participació ciutadana: tècniques i estratègies.
Disseny i configuració de plans de formació ambiental.
Xarxes de cooperació i intercanvi: Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat
Coneixement de referències i experiències reeixides municipals en sensibilització i educació mediambiental.
Recursos
Programes d'actuació davant la violència masclista
Definició
Dissenyar, planificar i avaluar el conjunt de programes d’intervenció que han de configurar de manera integrada l’actuació preventiva i de sensibilització de l’ajuntament, fent-la de manera coordinada i transversal amb altres programes municipals (educació, benestar social, policia local, etc.) i amb la resta de serveis i institucions públiques i privades del territori, amb l’objectiu de construir una societat veritablement igualitària per a dones i homes.
La competència implica...
Marc conceptual i de comprensió de la violència masclista.Les polítiques d’igualtat: context internacional, europeu, nacional, autonòmic i local.
Elements de diagnosis diferencial.
Els models d’intervenció integral: prevenció, detecció, atenció i recuperació.
La Xarxa de serveis i equipaments: conceptualització i procés.
Els programes de sensibilització i prevenció: estructura i continguts bàsics.
Criteris, mecanismes i estratègies de participació social.
Metodologia de treball: la comissió de violència.
Diagnòstic de la vulnerabilitat.
Coneixement de referències i experiències reeixides en programes d'actuació davant la violència masclista.
Accions formatives
Programes d'igualtat de gènere
Definició
Fomentar, dissenyar, planificar i avaluar el conjunt de programes d’intervenció que han de configurar de manera integrada el Pla d’igualtat de gènere de l’ajuntament d’acord amb les necessitats identificades sistemàticament, fent-ho de manera coordinada i transversal amb altres programes municipals (d'educació, de benestar social, de recursos humans, etc.), seguint les orientacions i prioritats definides per l’equip de govern i directiu de l’ajuntament, amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament organitzatiu de l’ajuntament i de la societat.
La competència implica...
Polítiques d’igualtat: context internacional, europeu, nacional i local.Polítiques locals d'igualtat de gènere: significat, evolució i implantació.
Elements de diagnosi de la realitat municipal.
Projectes transversals d’igualtat de gènere.
Programes de sensibilització social i prevenció en igualtat de gènere.
Criteris, mecanismes i estratègies de participació social.
Quadre de comandament del Pla d’igualat i dels seus projectes.
Serveis, recursos i espais de participació i de foment de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes.
Xarxa de serveis i equipaments.
Coneixement de referències i experiències reeixides en matèria d'igualtat de gènere.
Accions formatives
Programes de foment de la participació ciutadana
Definició
Fomentar, dissenyar, planificar i avaluar el conjunt d’actuacions que les diferents àrees de l’ajuntament impulsin i fomentin metodologies de participació ciutadana en la definició i avaluació de les polítiques públiques impulsades.
La competència implica...
Bases fenomenològiques: concepte de participació ciutadana en les administracions locals.Bases sociològiques: transformacions i evolucions socials. Govern obert i governança participativa des d'una visió participativa, diversa i multicultural.
Principis d’actuació en l'acció comunitària i en la participació ciutadana.
Característiques diferencials dels projectes de participació ciutadana.
Espai públic i participació ciutadana.
Metodologies i tècniques de participació ciutadana: investigació-acció, ciutadania 2.0, etc.
Psicologia de grups i col·lectius humans.
Sistemes d’indicadors de participació ciutadana.
Coneixement de referències i experiències reeixides en el foment de la participació ciutadana.
Accions formatives
Gestió cultural local
Definició
Analitzar, planificar i definir el conjunt d’actuacions que han de donar resposta a les necessitats reals de dinamització i de serveis culturals i el patrimoni cultural d’una determinada població, d’acord amb les seves característiques diferencials (demogràfiques, recursos, etc.), vinculant als agents del territori (entitats, institucions i administracions) i avaluant-ne els seus resultats.
La competència implica...
Planificació estratègica en cultura i equipaments culturals.Coneixement de les diferents tipologies d’equipaments culturals: funcions, programacions, planificacions, avaluació, etc.
Legislació específica vigent en l’àmbit de la cultura i del patrimoni.
Elaboració del mapa de procediments administratius i tècnics en l’àmbit de la cultura.
Establiment del sistema d’indicadors d’anàlisi de la dinamització cultural.
Intervenció pública en l’ordenació de les activitats culturals.
Diferents models de col·laboració públic-privat per a la dinamització cultural.
Estudis econòmics i sociodemogràfics en l’àmbit de la cultura.
Patrimoni cultural i natural del municipi.
Patrimoni immoble d’interès historicoartístic local.
Característiques generals dels projectes de dinamització cultural.
Tècniques de comunicació i màrqueting cultural.
Tècniques de dinamització cultural.
Tècniques d’anàlisi de l’oferta i la demanada cultural.
Accions de promoció, dinamització i animació sociocultural.
Coneixement de referències i experiències reeixides en l’àmbit de la dinamització cultural.
Coneixements de les tradicions i del cicle festiu del municipi i de l’entorn.
Coneixement i relació amb els agents culturals.
Accions formatives
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Desenvolupament de l'educació local
Definició
Desenvolupar projectes d’orientació escolar i d’acompanyament a les transicions educatives adreçats als joves i les seves famílies i definir i implantar programes encaminats a la millora de l’exit escolar i a la prevenció de l’abandonament escolar prematur, tot plegat des del concepte d’educació al llarg de la vida.
La competència implica...
Coneixement dels conceptes: “educació per a tots” i “educació al llarg de la vida”.Foment i l’impuls dels processos de renovació i innovació pedagògica.
Suport a les transicions educatives mitjançant el disseny d’accions formatives i d’acompanyament que afavoreixin la igualat d’oportunitats i el retorn al sistema educatiu formal.
Promoció de serveis i recursos d’orientació que afavoreixin una millor transició dels joves cap als estudis post-obligatoris.
Programes i accions de suport i acompanyament a les famílies.
Programes encaminats a reduir l’abandonament escolar prematur.
Eines per a l’afavoriment de l’èxit escolar.
Programes i activitats més enllà de l’horari escolar.
Impuls de polítiques i activitats de dinamització relacionades amb el coneixement de l'entorn, la salut, el lleure, la cultura, el medi ambient, el reconeixement de la qualificació professional i laboral, l'esport i altres de caràcter inclusiu.
Accions formatives
Recursos
Foment de la participació educativa de la ciutadania
Definició
Gestionar i coordinar les politiques educatives locals que posin l’educació en l’agenda de la ciutat, que fomentin els procesos participatius educatius i promoguin el compromis ciutadà amb l’educació.
La competència implica...
Coneixement d’estratègies per a fomentar i afavorir la participació de la ciutadania en general i de manera molt especial mitjançant el foment i la coordinació de consells sectorials: infants, joves, Formació Professional.La dinamització de les AMPAS.
El disseny d’estratègies i accions per a fer de l’educació un eix estratègic en el plantejament de la ciutat.
Accions formatives
Gestió i coordinació de competències municipals en educació
Definició
Conèixer, gestionar i coordinar totes les actuacions encaminades al compliment de les competències reconegudes per llei que els ajuntaments tenen matèria d’educació.
La competència implica...
Coneixement del marc legal del sistema educatiu.Gestió, detecció de necessitats i coordinació amb altres serveis municipals, del manteniment dels centres educatius públics d’educació infantil i primària.
Estratègies i eines per l’efectivitat de la vigilància de l’escolaritat obligatòria.
La identificació de les necessitats d’escolarització del territori de l’alumnat d’ensenyaments obligatoris.
Col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat en la planificació educativa, el procés d’escolarització de l’alumnat en els centres finançats amb fons públics (públics i privats concertats) de la ciutat –Oficina Municipal d’Escolarització-.
Representativitat; Consells Escolars Municipals i Consells de Centre.
Accions formatives
Organització i gestió de centres docents de titularitat municipal
Definició
Definir, implantar i avaluar el conjunt de línies d’actuació que han de permetre que els equipaments i centres educatius dels ens locals gaudeixin d’uns alts estàndards de qualitat de servei, vetllant per la seva sostenibilitat.
La competència implica...
Marc legal del sistema educatiu.Normatives reguladores d’organització i funcionament per tipologia de centres educatius.
Definició del marc d’actuació: el Projecte Educatiu de Centre i El Projecte de Direcció.
Programació i manteniment d'equipaments educatius.
Eines per a la definició i posta en marxa de plans d’autoprotecció en centres educatius.
Tècniques i estratègies de gestió i d’avaluació de centres educatius: gestió acadèmica i econòmica, qualitat pedagògica, ambiental, etc.
Qualitat aplicada als centres docents.