Itinerari formatiu del lloc de treball:
Recaptador | Ens Local
Contingut professional
Missió
Coordinar i dirigir la gestió recaptatòria d'acord amb les directius fixades pel cap de Tresoreria, informant al mateix de la gestió i col·laborant en la millora dels circuits i l'establiment dels objectius.Funcions generals
1. Confeccionar i lliurar al tresorer el compte anual de recaptació i la memòria de gestió.2. Fer les aplicacions diàries i mensuals de cobraments tant en voluntària com d'executiva.
3. Encarregar-se de les publicacions mensuals al Butlletí Oficial de la Província dels rebuts que no han pogut ser notificats per desconeguts, absents o rebutjats.
4. Informar al tresorer de l'estat de tot el funcionament de Recaptació: ingressos i baixes fets, estat dels expedients executius, qüestions de personal (vacances, permisos, etc.), entre d'altres.
5. Controlar l'arqueig diari de caixa, així com programar el calendari del contribuent i realitzar tasques d'atenció al mateix quan sigui necessari.
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Efectivitat individual
Definició
Capacitat de fer una bona feina, aconseguir els objectius fixats i superar els estàndards establerts, tot preocupant-se per a la millora contínua dels resultats.
La competència implica...
La planificació i organització del treball: objectius, encàrrecs, recursos assignats i criteris de realització.Elements bàsics en l’organització del treball personal: urgència vs importància.
Qualitats personals que afavoreixen el rendiment individual: mètode, proactivitat, decisió, compromís, efectivitat, etc.
Veure els fracassos com una font d’aprenentatge.
Mètodes d’avaluació de la pròpia activitat professional.
La innovació com element de contribució a la millora organitzativa.
Utilització de noves tecnologies com element de millora en l’eficàcia personal.
Sensibilització amb el consum responsable i la millora ambiental.
Accions formatives
Recursos
Orientació de servei a la ciutadania
Definició
Motivació per conèixer, comprendre i satisfer les demandes de la ciutadania (o client intern/extern), actuant de manera proactiva en el seu abordatge.
La competència implica...
Drets i deures de l’empleat públic en la seva relació professional amb la ciutadania.Habilitats i actituds que defineixen una correcta atenció i relació en la prestació de serveis.
La relació d’orientació i assessorament.
Característiques i elements que defineixen un servei públic.
Protecció de dades en la gestió pública.
Tècniques de resolució de conflictes i de distància emocional.
Elements multiculturals en l’atenció a la ciutadania.
Qualitat i avaluació de serveis públics.
Coneixement organitzatiu.
Sistemes d’identificació de necessitats i coneixement de tendències futures.
Models i tècniques de participació ciutadana.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Aprenentatge permanent
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competència implica...
Com aprenen les persones adultes.Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Accions formatives
Recursos
Treball en equip
Definició
Fet d'integrar-se, col·laborar i coordinar-se de forma activa en un grup de treball per tal d’assolir els objectius comuns necessaris per a una bona prestació del servei.
La competència implica...
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.Característiques dels grups i equips de treball. Etapes evolutives dels equips de treball.
Rols als equip de treball. El rol del líder.
Conflictes als equips de treball.
Actituds i habilitats personals que afavoreixen o dificulten el treball en equip. Compartir reptes i objectius.
Noves tecnologies aplicades al treball en equip.
Reunions de treball.
Accions formatives
Recursos
Visió global
Definició
Comprensió de l’entorn de treball (orgànic, cultural, etc.) per poder anticipar-se als efectes que pot tenir la pròpia actuació professional en l’organització, per poder identificar les propostes i les respostes més idònies.
La competència implica...
Coneixement formal de l’organització: estructura, cartera de productes, serveis i equipaments, etc.Coneixement informal de les organitzacions: cultura organitzativa, mecanismes no formals de presa de decisions, possibilitats i amenaces, etc.
Visió sistèmica de les organitzacions.
Coneixement de les tendències presents i futures de la seva àrea sectorial (professional, característiques específiques i demogràfiques dels col·lectius destinataris, etc.).
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Gestió administrativa
Definició
Elaborar documents, prefigurats o no, juridicoadministratius, comptables i econòmics pressupostaris (JACEP), requerits en la tramitació dels expedients que gestiona el seu àmbit de treball, seguint els procediments administratius i la normativa general i específica d'aplicació.
La competència implica...
Regim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu.Redacció de documentació administrativa referent a la gestió pressupost a les entitats locals (execució, modificacions pressupostàries), a la gestió de subvencions, a la contractació, etc.
Tramitació dels expedients administratius.
Explotació de sistemes d'informació i anàlisi de dades referents a la gestió administrativa.
Gestió documental i arxiu de la documentació associada a la gestió administrativa.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Recursos
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Gestió tributària i recaptació
Definició
Desenvolupar els models, tècnics i de gestió i les funcions administratives que han de permetre als ens locals la liquidació dels tributs i d’altres ingressos municipals, així com de les seves recaptacions, d’acord amb les normes d’aplicació generals i específiques, els procediments i sistemes de treball de cada organització local, amb una clara orientació a la ciutadania.
La competència implica...
Normativa sobre actuacions i procediments tributaris.Procediment administratiu en la gestió i inspecció tributària.
Infraccions i sancions tributàries.
Tributs locals. Taxes. Preus públics. Contribucions especials.
Impost sobre béns immobles.
Impost sobre vehicles de tracció mecànica.
Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
Impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana.
Impost sobre activitats econòmiques.
Sistemes fiscals.
Procediment de recaptació.
Gestió de serveis recaptadors.
Tipologia d’ingressos i cobraments públics.
Models i aplicacions de gestió per a la tramitació electrònica en la gestió tributària i de recaptació.
Tresoreria
Definició
Elaborar i gestionar el conjunt d'operacions que configuren el Pla de tresoreria de la corporació proposant i adoptant les mesures i/o productes més idonis (inversions, finançament, etc.) per a la consecució dels objectius fixats.
La competència implica...
Processos de recaptació de drets i pagament d’obligacions.Principi d'unitat de caixa, centralització de tots els fons i valors generats per operacions pressupostàries i extrapressupostàries.
Distribució en el temps de les disponibilitats dineràries per satisfer puntualment les obligacions.
Respondre dels avals contrets.
Comptabilització financera de les operacions i moviments generats.
Control i seguiment de les operacions de préstec a llarg i curt termini.
Realització del traspàs d’informació comptable i estadística amb institucions i entitats de crèdit.