Itinerari formatiu del lloc de treball:
Gestor atenció ciutadana | Ens Local
Contingut professional
Missió
Atendre, informar i assessorar la ciutadania per gestionar i facilitar el desenvolupament de les diferents relacions entre la ciutadania i la corporació, treballant per a la millora contínua del servei ofert des de l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) i dels canals de comunicació emprats.Funcions generals
1. Atendre, assessorar i informar la ciutadania, empreses i altres organitzacions del municipi sobre aspectes de la corporació.2. Tramitar i gestionar les sol·licituds de la ciutadania, de les empreses i de les organitzacions així com les queixes i reclamacions rebudes.
3. Executar i implementar els plans i programes d'atenció a la ciutadania atenent les directrius del seu superior jeràrquic.
4. Participar i contribuir en el correcte funcionament dels processos i tràmits que l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) porta a terme i vetllar per una adequada atenció al ciutadà.
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Efectivitat individual
Definició
Capacitat de fer una bona feina, aconseguir els objectius fixats i superar els estàndards establerts, tot preocupant-se per a la millora contínua dels resultats.
La competència implica...
La planificació i organització del treball: objectius, encàrrecs, recursos assignats i criteris de realització.Elements bàsics en l’organització del treball personal: urgència vs importància.
Qualitats personals que afavoreixen el rendiment individual: mètode, proactivitat, decisió, compromís, efectivitat, etc.
Veure els fracassos com una font d’aprenentatge.
Mètodes d’avaluació de la pròpia activitat professional.
La innovació com element de contribució a la millora organitzativa.
Utilització de noves tecnologies com element de millora en l’eficàcia personal.
Sensibilització amb el consum responsable i la millora ambiental.
Accions formatives
Recursos
Orientació de servei a la ciutadania
Definició
Motivació per conèixer, comprendre i satisfer les demandes de la ciutadania (o client intern/extern), actuant de manera proactiva en el seu abordatge.
La competència implica...
Drets i deures de l’empleat públic en la seva relació professional amb la ciutadania.Habilitats i actituds que defineixen una correcta atenció i relació en la prestació de serveis.
La relació d’orientació i assessorament.
Característiques i elements que defineixen un servei públic.
Protecció de dades en la gestió pública.
Tècniques de resolució de conflictes i de distància emocional.
Elements multiculturals en l’atenció a la ciutadania.
Qualitat i avaluació de serveis públics.
Coneixement organitzatiu.
Sistemes d’identificació de necessitats i coneixement de tendències futures.
Models i tècniques de participació ciutadana.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Aprenentatge permanent
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competència implica...
Com aprenen les persones adultes.Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Accions formatives
Recursos
Treball en equip
Definició
Fet d'integrar-se, col·laborar i coordinar-se de forma activa en un grup de treball per tal d’assolir els objectius comuns necessaris per a una bona prestació del servei.
La competència implica...
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.Característiques dels grups i equips de treball. Etapes evolutives dels equips de treball.
Rols als equip de treball. El rol del líder.
Conflictes als equips de treball.
Actituds i habilitats personals que afavoreixen o dificulten el treball en equip. Compartir reptes i objectius.
Noves tecnologies aplicades al treball en equip.
Reunions de treball.
Accions formatives
Recursos
Comprensió interpersonal
Definició
Escoltar i entendre els actes, les idees, plantejaments, pensaments, emocions, sentiments de persones i grups, encara que no s'expressin verbalment o hagin estat parcialment plasmades, generant un clima relacional positiu que faciliti l'actuació professional.
La competència implica...
Concepte, elements, possibilitats i límits.Valors i fonts de motivació humanes.
Actituds en la relació professional: respecte, flexibilitat, compromís, credibilitat i distància emocional. Autoestima i seguretat en un mateix tant personal com professional.
Tècniques d’empatia.
Tècniques de recerca d’informació: l’entrevista i l’art de preguntar.
Tècniques d’assertivitat.
Estil comunicatius (verbals i no verbals) com afavoridors de la comprensió i relació interpersonal.
Estratègies per al desenvolupament d’habilitats socials.
Accions formatives
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Gestió administrativa
Definició
Elaborar documents, prefigurats o no, juridicoadministratius, comptables i econòmics pressupostaris (JACEP), requerits en la tramitació dels expedients que gestiona el seu àmbit de treball, seguint els procediments administratius i la normativa general i específica d'aplicació.
La competència implica...
Regim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu.Redacció de documentació administrativa referent a la gestió pressupost a les entitats locals (execució, modificacions pressupostàries), a la gestió de subvencions, a la contractació, etc.
Tramitació dels expedients administratius.
Explotació de sistemes d'informació i anàlisi de dades referents a la gestió administrativa.
Gestió documental i arxiu de la documentació associada a la gestió administrativa.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Recursos
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Recursos
Defensa de les persones consumidores
Definició
Identificar, analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt d’actuacions que han de permetre als Serveis Públics de Consum d’àmbit local impulsar i desenvolupar polítiques i programes d’informació, orientació i assessorament per a les persones consumidores; així com la tramitació de queixes, reclamacions i denúncies en l’àmbit de consum i la promoció d’hàbits de consum responsable en la societat, avaluant-ne els resultats i fent-ne propostes de millora.
La competència implica...
Les bases teòriques del consum: psicològiques i sociològiques. El marc legal: europeu, nacional, autonòmic. Drets i deures de les persones consumidores i usuàries. Les competències dels diferents nivells d’administració. Els Serveis Públics de Consum dels ens locals: atenció als usuaris del Servei Públic de Consum (recepció, informació, orientació i assessorament), sobre els seus drets i deures i com exercir-los. Tramitació de les queixes, reclamacions i denúncies de les persones consumidores. Educació i formació en consum de les persones consumidores, particularment els col·lectius especialment protegits, sigui per mitjà d’actuacions directes sigui a través dels mitjans de comunicació de titularitat pública. Difusió i col·laboració amb les organitzacions de persones consumidores. La xarxa de serveis de consum i dels sistemes alternatius de resolució de conflictes (mediació i arbitratge). El procediment sancionador de consum. Derivació d’expedients cap a la mediació o cap a l’arbitratge de consum.Accions formatives
Gestió de processos i e-administració
Definició
Definir i optimitzar els processos de prestació de serveis, administratius, pressupostaris, etc. de la corporació i les eines d’administració electrònica.
La competència implica...
Importància dels processos i els mètodes d'identificar-los i documentar-los.Estructuració i elaboració del mapa de processos a nivell d'organització, d'àrea o de departament.
Alineació dels processos amb el client i amb els objectius de l'organització.
Mètodes per implantar un sistema d'indicadors equilibrat i eficaç de mesura dels processos: disseny d'indicadors associats a processos.
Concepte d'Administració electrònica i els diferents tipus de procediments i serveis que engloba.
Conceptes de prestador de serveis de certificació, de certificat digital, de dispositiu de creació de signatura. Tipus de signatura electrònica.
Normativa jurídica relacionada amb els processos d'Administració electrònica i signatura electrònica, especialment la Llei 11/2007.
Conceptes d'interoperabilitat i seguretat, i la seva importància en les iniciatives de desenvolupament tecnològic de l'Administració electrònica.
Accions formatives
Gestió documental i arxiu
Definició
Analitzar els aspectes formals i de contingut de material documental en formats diversos, així com elaborar i utilitzar diferents tècniques i instruments per localitzar i recuperar la informació.
La competència implica...
Implementació del sistema de gestió documental i arxiu en els diferents àmbits funcionals de l’ajuntament, manteniment del sistema i resolució dels problemes derivats del seu funcionament.Gestió dels dipòsits de l’arxiu.
Administració i manteniment de les aplicacions informàtiques que possibiliten el tractament i l’accés a la documentació que s'hi conserva.
Classificació i arxivament dels documents i dels expedients en els arxius de gestió i execució dels procediments i les operacions de tractament documental (transferències, descripció, tria, eliminació i conservació) i d’explotació i difusió dels documents i els expedients semiactius i inactius (ús, consulta i préstec).
Gestió i explotació de les dades del padró municipal d'habitants
Definició
Gestionar les dades del padró municipal d’habitants, i ús de de les eines informàtiques disponibles per a la seva administració i explotació.
La competència implica...
Normativa legal que regeix la gestió del padró d'habitants.Instruments i procediments de treball per a la gestió diària del padró.
Ús de sistemes informàtics de gestió del padró d’habitants.
Explotació i ús de les dades padronals.
Mètodes i eines d'integració de les dades de padró a altres sistemes d'informació local del propi ajuntament (gestor d'expedients, registre, etc.).
Actualització i unificació de les dades de territori i padró dels ajuntaments.
Accions formatives
Plans d'inspecció i verificació d'activitats
Definició
Elaborar, implementar i gestionar plans i programes de verificació i control d'activitats i establiments, seguint la normativa reguladora en la matèria.
La competència implica...
Marc normatiu general en matèria d'activitats.Normativa sectorial de les activitats: aigua, residus, aire, accessibilitat, incendis, etc.
Normativa específica segons tipologia d'activitats: recreatives, activitats industrials, activitats ramaderes, activitats de gestió de residus, etc.
Protocols d'actuació a l'inspecció d'activitats i establiments.
Eines informatiques per a la gestió d'informació d'activitats i establiments.
Aspectes bàsics dels actes d'inspecció.
Tramitació d'expedients d'activitats.
Accions formatives
Programes de diversitat, convivència i mediació ciutadana
Definició
Fomentar, dissenyar, planificar i avaluar el conjunt d’actuacions que guiïn l’actuació del consistori en la seva tasca de promoció de la convivència i la cohesió social inclusiva de la diversitat, fent-ho de manera coordinada i transversal amb altres àrees (educació, benestar social, policia local, urbanisme, cultura, comerç, etc.), reduint els nivells de conflictivitat i donant resposta a les transformacions socials que es donen al municipi.
La competència implica...
Concepte i tècniques de la mediació comunitària.Informes demogràfics.
Serveis i programes de mediació comunitària.
Tècniques de resolució de conflictes per a la convivència comunitària.
Xarxa de professionals - mediadors i ciutadania.
Informació, comunicació i participació ciutadana.
Actuacions que ajuden a generar sentiment de pertinença.
Disseny d’espais públics i convivència.
Actuacions de convivència en la diversitat.
Programes d’intervenció per a la integració.