Itinerari formatiu del lloc de treball:
Inspector policia | Ens Local
Contingut professional
Missió
Dirigir, coordinar i supervisar els serveis diaris de la Policia local d'acord amb les directrius fixades pel cap del cos i els procediments establerts per la corporació i la legislació vigent, així com dels seus recursos humans, econòmics i materials, sota les ordres de l'alcalde. Amb caràcter general correspon a aquest lloc la realització de les funcions policials definides a la Llei de policies locals de Catalunya, de 26 de juny de 1991.Funcions generals
1. Protegir les autoritats de la corporació local i vigilar i custodiar els edificis, les instal·lacions i les dependències municipals.2. Ordenar, senyalitzar i dirigir el trànsit en el nucli urbà, d'acord amb el que estableixen les normes de circulació.
3. Instruir atestats per accidents de circulació esdevinguts dins del nucli urbà, realitzant la comunicació pertinent.
4.I totes les descrites a la Llei de policies locals de Catalunya, de 26 de juny de 1991.
A banda d'aquestes:
5. Avaluar les necessitats de recursos humans, econòmics i materials, i fer propostes pertinents.
6. Planificar, programar i dirigir les operacions del cos i també les activitats administratives, per tal d’assegurar-ne la seva eficàcia.
7. Coordinar-se amb altres cossos policials o amb tercers per tal de millorar l’efectivitat de les actuacions dels agents al seu càrrec.
8. Assessorar i orientar la corporació sobre temes propis del cos de policia local i dels àmbits que la conformen.
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Gestió eficient dels recursos públics
Definició
Fet d'assolir els resultats que han estat assignats a la seva unitat o el seu grup de treball mitjançant una gestió eficient dels recursos (humans, tecnològics, infraestructures, etc.), d’acord amb els principis emanats de l'ètica pública i els principis d'eficiència, eficàcia i qualitat de servei.
La competència implica...
Gestió de recursos humans.Gestió i control del pressupost de la unitat organitzativa.
Finançament públic.
Gestió de processos per a una gestió eficient.
Planificació orientada a resultats i DPO (Direcció per objectius).
Càlcul de costos de productes i serveis.
Tècniques de millora de la gestió.
Indicadors i quadres de comandament.
Memòries de gestió de resultats.
Rendició de comptes.
Experiències de gestió eficient en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
Planificació, organització i avaluació de serveis públics
Definició
Definició del conjunt de plans que ajudi les unitats organitzatives i els equips de treball a assolir els objectius que hagin estat definits en el Pla d'actuació de mandat (PAM) o en altres documents estratègics, tenint en compte les necessitats de la ciutadania, els recursos existents i el marc de gestió pública vigent.
La competència implica...
Nivells de planificació estratègica, tàctica i operativa.Models i sistemes d’organització de les administracions públiques.
Models de qualitat a les administracions locals.
Direcció de projectes.
Models de Responsabilitat Social Corporativa.
Avaluació de serveis i polítiques públiques.
Estudis demogràfics i de prospectiva.
Models de gestió pública (funció pública, pressupostària, etc.).
Models de col·laboració público-privada.
Transparència i dades obertes.
Comunicació estratègica.
Experiències en planificació, organització i avaluació de serveis públics en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES DE FUNCIÓ DIRECTIVA
Direcció de persones
Definició
Gestió d'equips de persones per aconseguir que la feina es realitzi de manera efectiva i que els col·laboradors contribueixin a la consecució dels objectius de la unitat.
La competència implica...
Funcions i rols a desenvolupar per un comandament o directiu a l’Administració pública.Estils directius en el comandament de persones.
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.
Comprensió interpersonal en la gestió de col·laboradors.
Tècniques de resolució de conflictes.
Elements que determinen un clima de treball sa i productiu.
Metodologies d’avaluació de l’acompliment dels col·laboradors.
Gestió de les pròpies emocions en la direcció de persones.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de persones i equips
Definició
Identificació de les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors per oferir-los els mitjans (formació, suport, oportunitats i experiències) més adients per tal que puguin millorar i créixer professionalment.
La competència implica...
Elements que defineixen i diferencien l’aprenentatge adult i el desenvolupament de competències professionals.El lloc de treball com espai d’aprenentatge i de desenvolupament personal.
Conèixer l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals.
Tècniques d’identificació de necessitats formatives aplicables en l'àmbit individual i d’equip.
Rol directiu: tutor i coach dels seus col·laboradors.
Elements clau en el desenvolupament dels equips de treball: la confiança i la delegació.
Desenvolupament de recursos humans a la funció pública.
Característiques dels equips d’alt rendiment.
Accions formatives
Recursos
Gestió del canvi i lideratge
Definició
Acció de donar suport als canvis i les millores que poden plantejar-se en la seva àrea de responsabilitat o dins de l'organització, per millorar-ne els objectius i per generar il·lusió i compromís en implantar-los.
La competència implica...
Projectes de canvi a les administracions públiques: característiques i elements diferencials.Rol del directiu o comandament en els processos de canvi.
Tipus de canvi a les organitzacions (missió - visió, models, estructura, processos, tecnologia i persones) i actuacions diferencials.
Elements claus dels processos de canvi: l’estratègia i la construcció d’aliances.
Competències directives i processos de canvi: la credibilitat, l’actuació ètica, la persuasió, la negociació, la gestió de la comunicació i de la informació, etc.
Gestió de les resistències en els processos de canvi.
Accions formatives
Recursos
Treball transversal en la prestació de serveis
Definició
Col·laborar, coordinar-se i treballar activament amb persones i equips de serveis, departaments, entitats o institucions diverses --sense que existeixi necessàriament relació jeràrquica-- per tal de definir línies d’actuació, desenvolupar projectes, etc., amb els quals donar resposta integral a les necessitats de la ciutadania dotant l’actuació pública de més eficiència, més eficàcia i millor qualitat de servei.
La competència implica...
Concepte, finalitats, enfocaments i cost benefici de la transversalitat.Estructures organitzatives i la seva incidència en el funcionament transversal.
Gestió de la transversalitat: nivells i agents implicats.
La cadena de valor públic en la prestació de serveis.
Gestió de la xarxa de relacions.
Disseny, gestió i avaluació de projectes interdepartamentals.
Organització i definició de processos transversals a les organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
Visió estratègica local
Definició
Identificar tendències de futur que hi ha a l'entorn i les seves oportunitats, adoptant decisions (pressupostàries, organitzatives, tècniques, etc.) que permetin a l’ajuntament anticipar-se i preparar-se millor per a nous escenaris.
La competència implica...
Elements clau en els diagnòstics organitzatius.Funcionament sistèmic de les administracions locals.
Factors globals i interdependències que defineixen l’establiment de polítiques i l’agenda del govern municipal.
Generació d’escenaris futurs avançant-se als esdeveniments.
Gestió estratègica de la xarxa de relacions de l’ajuntament.
Estudis de perspectiva organitzativa: concepte, finalitat i procés.
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local
Definició
Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.
La competència implica...
Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
Avaluació de programes i projectes.
Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
Habilitats en la presentació d’idees i dades.
Propietat intel·lectual.
Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
Accions formatives
Recursos
Desenvolupament de rols transversals
Definició
Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.
La competència implica...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.
Accions formatives
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Contingut professional
Missió
Dirigir, coordinar i supervisar els serveis diaris de la Policia local d'acord amb les directrius fixades pel cap del cos i els procediments establerts per la corporació i la legislació vigent, així com dels seus recursos humans, econòmics i materials, sota les ordres de l'alcalde. Amb caràcter general correspon a aquest lloc la realització de les funcions policials definides a la Llei de policies locals de Catalunya, de 26 de juny de 1991.Funcions generals
1. Protegir les autoritats de la corporació local i vigilar i custodiar els edificis, les instal·lacions i les dependències municipals.2. Ordenar, senyalitzar i dirigir el trànsit en el nucli urbà, d'acord amb el que estableixen les normes de circulació.
3. Instruir atestats per accidents de circulació esdevinguts dins del nucli urbà, realitzant la comunicació pertinent.
4.I totes les descrites a la Llei de policies locals de Catalunya, de 26 de juny de 1991.
A banda d'aquestes:
5. Avaluar les necessitats de recursos humans, econòmics i materials, i fer propostes pertinents.
6. Planificar, programar i dirigir les operacions del cos i també les activitats administratives, per tal d’assegurar-ne la seva eficàcia.
7. Coordinar-se amb altres cossos policials o amb tercers per tal de millorar l’efectivitat de les actuacions dels agents al seu càrrec.
8. Assessorar i orientar la corporació sobre temes propis del cos de policia local i dels àmbits que la conformen.
Recursos
Gestió de processos i e-administració
Definició
Definir i optimitzar els processos de prestació de serveis, administratius, pressupostaris, etc. de la corporació i les eines d’administració electrònica.
La competència implica...
Importància dels processos i els mètodes d'identificar-los i documentar-los.Estructuració i elaboració del mapa de processos a nivell d'organització, d'àrea o de departament.
Alineació dels processos amb el client i amb els objectius de l'organització.
Mètodes per implantar un sistema d'indicadors equilibrat i eficaç de mesura dels processos: disseny d'indicadors associats a processos.
Concepte d'Administració electrònica i els diferents tipus de procediments i serveis que engloba.
Conceptes de prestador de serveis de certificació, de certificat digital, de dispositiu de creació de signatura. Tipus de signatura electrònica.
Normativa jurídica relacionada amb els processos d'Administració electrònica i signatura electrònica, especialment la Llei 11/2007.
Conceptes d'interoperabilitat i seguretat, i la seva importància en les iniciatives de desenvolupament tecnològic de l'Administració electrònica.
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Actuació policial administrativa i mediambiental
Definició
Dur a terme la verificació i el control de les activitats dels establiments públics del municipi i el control sanitari del transport amb vehicles, vetllant per a què acompleixin la normativa reguladora de la matèria.
La competència implica...
Normativa vigent en matèria de medi ambient, de protecció de l’entorn i de l’espai públic.Marc jurídic i diferents normatives reguladores de l’àmbit i protocol general d’inspecció dels establiments públics.
Control sanitari d’aliments identificant les deficiències i les condicions de risc sanitari, tant en el transport com en els establiments minoristes.
Procediments de control de la contaminació acústica tant en vehicles com en locals públics i habitatges.
Règim sancionador.
Actuació policial de proximitat a la ciutadania i comunitària
Definició
Basar l’actuació professional sota els principis de la policia de proximitat, desenvolupant estratègies i competències personals per a dur a terme aquest model de policia tot col·laborant de forma transversal amb altres equips d’intervenció comunitària: escola i benestar social.
La competència implica...
Mediació en els conflictes privats quan calgui fer-ho (violència de gènere, abusos, etc.).Gestió dels conflictes derivats de la convivència ciutadana i social al municipi.
Tècniques de mediació i conciliació per tal d’evitar la judicialització de conflictes quan aquesta no sigui estrictament necessària.
Accions formatives
Recursos
Actuació policial en seguretat de persones i béns
Definició
Dur a terme les accions relacionades amb la seguretat ciutadana, amb l’auxili a les autoritats judicials i amb la prevenció i protecció de les persones i dels béns.
La competència implica...
Supervisió i custòdia de l’accés als edificis, instal·lacions i dependències municipals.Funció de policia judicial.
Investigació dels delictes, el descobriment i la detenció dels delinqüents.
Diligències de prevenció i de custòdia de detinguts i prevenció i custòdia dels objectes provinents d’un delicte d’acord amb la normativa vigent.
Prevenció i actuacions destinades a evitar la comissió de delictes.
Auxili en accidents, catàstrofes i calamitats públiques.
Participació en l’execució dels plans de protecció civil.
Atenció a la víctima d’accidents i seguiment del seu estat.
Suport als serveis mèdics i sanitaris així com als serveis implicats en els plans de protecció civil de la corporació.
Actuació policial en trànsit i seguretat viària
Definició
Dur a terme les actuacions destinades a garantir la seguretat viària i del transport amb vehicles en el municipi.
La competència implica...
Control, regulació i senyalització del trànsit.Vigilància i denúncia de les infraccions del trànsit produïdes a les vies urbanes.
Control de prevenció d’infraccions a les vies urbanes: control d’alcoholèmia i drogues, de velocitat, de documentació, de transports, etc.
Instrucció d’atestats en accidents de circulació.
Actuació sobre els delictes contra la seguretat viària.
Suport a l'actuació policial
Definició
Basar l’actuació policial en aquells aspectes rellevants i coadjuvants al desenvolupament de les tasques de policia local.
La competència implica...
Redacció de documents policials.Normes d’actuació i règim disciplinari dels policies locals.
Ètica i deontologia policial.