X

Nom de la competència clau 1 2 3 4
Nivell
  • Itinerari formatiu del lloc de treball:
    Regidor | Ens Local

    Col·lectiu professional
    Càrrec electe
    Àmbit funcional
    Transversal
    Codi
    XELTR001

    Contingut professional

    Missió
    Representar políticament a la ciutadania, definir l’estratègia i les polítiques públiques dels municipis i garantir l’autonomia municipal en la gestió dels serveis i funcions públiques promovent i gestionant els interessos municipals, sempre d’acord amb la normativa vigent. Principalment, la seva missió es desenvolupar funcions de representació i de presa de decisions (polítiques).
    Funcions generals
    1. Definir les estratègies i polítiques públiques per al govern i administració dels municipis. Establir metes estratègiques i fixar criteris d’execució.

    2. Dirigir o controlar l'activitat de l'ajuntament prenent les decisions relatives a la governació del municipi corresponents.

    3. Elaborar i aprovar pressupostos a partir de les prioritats del govern i d’acord amb les ordenances fiscals.

    4. Aprovar les ordenances municipals, les formes de gestió dels serveis, de la plantilla de personal, etc.

    5. Coordinar el funcionament i el desplegament de les polítiques públiques que desenvolupin les competències que configuren l’àrea de govern assignada. Promocionar el desenvolupament del municipi.

    6. Representar política a la ciutadania i representen també el municipi en les àrees de govern delegades.

    Perfil de competències

    COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL

    Gestió eficient dels recursos públics

    Definició

    Fet d'assolir els resultats que han estat assignats a la seva unitat o el seu grup de treball mitjançant una gestió eficient dels recursos (humans, tecnològics, infraestructures, etc.), d’acord amb els principis emanats de l'ètica pública i els principis d'eficiència, eficàcia i qualitat de servei.

    La competència implica...
    Gestió de recursos humans.
    Gestió i control del pressupost de la unitat organitzativa.
    Finançament públic.
    Gestió de processos per a una gestió eficient.
    Planificació orientada a resultats i DPO (Direcció per objectius).
    Càlcul de costos de productes i serveis.
    Tècniques de millora de la gestió.
    Indicadors i quadres de comandament.
    Memòries de gestió de resultats.
    Rendició de comptes.
    Experiències de gestió eficient en d’altres organitzacions públiques.
    Accions formatives
    Nocions bàsiques per a protocol
    Presencial
    Direcció de Serveis de Formació
    Recursos
    L’agenda i el calendari
    Competència digital. Ofimàtica
    Augmentar l'eficàcia professional mitjançant el Mindfulness
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    Programació neurolingüística
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    Tècniques de PNL per a la millora de l'eficiència professional
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    6 trucs per fer un bon ús del correu electrònic
    Organització del treball. Gestió del temps i les tasques
    La planificació i l'organització com a hàbit
    Organització del treball. Gestió del temps i les tasques
    Pautes per prioritzar
    Organització del treball. Gestió del temps i les tasques
    Prioritza amb el mètode GUT
    Organització del treball. Gestió del temps i les tasques
    Supera la procrastinació
    Organització del treball. Gestió del temps i les tasques
    Treu profit a l'agenda
    Organització del treball. Gestió del temps i les tasques
    Tècnica Pomodoro
    Organització del treball. Gestió del temps i les tasques
    La importància del treball per objectius i la priorització de resultats en els contextos de treball a distància
    Organització del treball. Lideratge

    Planificació, organització i avaluació de serveis públics

    Definició

    Definició del conjunt de plans que ajudi les unitats organitzatives i els equips de treball a assolir els objectius que hagin estat definits en el Pla d'actuació de mandat (PAM) o en altres documents estratègics, tenint en compte les necessitats de la ciutadania, els recursos existents i el marc de gestió pública vigent.

    La competència implica...
    Nivells de planificació estratègica, tàctica i operativa.
    Models i sistemes d’organització de les administracions públiques.
    Models de qualitat a les administracions locals.
    Direcció de projectes.
    Models de Responsabilitat Social Corporativa.
    Avaluació de serveis i polítiques públiques.
    Estudis demogràfics i de prospectiva.
    Models de gestió pública (funció pública, pressupostària, etc.).
    Models de col·laboració público-privada.
    Transparència i dades obertes.
    Comunicació estratègica.
    Experiències en planificació, organització i avaluació de serveis públics en d’altres organitzacions públiques.
    Accions formatives
    L'acció internacional dels Governs Locals: formació per a electes
    Videoformació
    Direcció de Relacions Internacionals
    Recursos
    La regidoria d'activitats
    La regidoria d'esports
    La regidoria d'habitatge
    La regidoria d'igualtat i polítiques de gènere
    La regidoria d'unió europea i estratègia internacional
    La regidoria d'urbanisme
    La regidoria de Participació Ciutadana
    La regidoria de comerç
    La regidoria de consum
    La regidoria de cooperació al desenvolupament
    La regidoria de cultura
    La regidoria de joventut
    La regidoria de medi ambient
    La regidoria de promoció econòmica
    La regidoria de protecció civil
    La regidoria de seguretat ciutadana
    La regidoria de serveis interns. Padró
    La regidoria de serveis interns. Recursos humans
    La regidoria de serveis interns. Seguretat i salut laboral
    La regidoria de serveis interns. Serveis econòmics
    La regidoria de serveis socials
    La regidoria de turisme
    La regidoria d’Agenda 2030 i ODS
    La regidoria d’Educació

    COMPETÈNCIES QUALITATIVES DE FUNCIÓ DIRECTIVA

    Gestió del canvi i lideratge

    Definició

    Acció de donar suport als canvis i les millores que poden plantejar-se en la seva àrea de responsabilitat o dins de l'organització, per millorar-ne els objectius i per generar il·lusió i compromís en implantar-los.

    La competència implica...
    Projectes de canvi a les administracions públiques: característiques i elements diferencials.
    Rol del directiu o comandament en els processos de canvi.
    Tipus de canvi a les organitzacions (missió - visió, models, estructura, processos, tecnologia i persones) i actuacions diferencials.
    Elements claus dels processos de canvi: l’estratègia i la construcció d’aliances.
    Competències directives i processos de canvi: la credibilitat, l’actuació ètica, la persuasió, la negociació, la gestió de la comunicació i de la informació, etc.
    Gestió de les resistències en els processos de canvi.
    Accions formatives
    LAB - Claus per al lideratge de dones als ens locals
    Videoformació
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    LAB-Lideratge i mentoria feminista
    Presencial
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    LAB-Repensant el lideratge als ens locals des d'una perspectiva de gènere
    Presencial
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    Recursos
    Caminando hacia un futuro local feminista. Reflexiones y debates en torno al I Foro de Alcaldesas y Electas Iberoamericanas.

    Visió estratègica local

    Definició

    Identificar tendències de futur que hi ha a l'entorn i les seves oportunitats, adoptant decisions (pressupostàries, organitzatives, tècniques, etc.) que permetin a l’ajuntament anticipar-se i preparar-se millor per a nous escenaris.

    La competència implica...
    Elements clau en els diagnòstics organitzatius.
    Funcionament sistèmic de les administracions locals.
    Factors globals i interdependències que defineixen l’establiment de polítiques i l’agenda del govern municipal.
    Generació d’escenaris futurs avançant-se als esdeveniments.
    Gestió estratègica de la xarxa de relacions de l’ajuntament.
    Estudis de perspectiva organitzativa: concepte, finalitat i procés.
    Accions formatives
    LAB-Eines estratègiques per a la incidència política feminista
    Presencial
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    Seguretat jurídica. Introducció a l'Administració local. Espai 5.000
    Videoformació
    Direcció de Serveis de Formació
    Recursos
    Guia de cooperació descentralitzada per a càrrecs electes

    Treball transversal en la prestació de serveis

    Definició

    Col·laborar, coordinar-se i treballar activament amb persones i equips de serveis, departaments, entitats o institucions diverses --sense que existeixi necessàriament relació jeràrquica-- per tal de definir línies d’actuació, desenvolupar projectes, etc., amb els quals donar resposta integral a les necessitats de la ciutadania dotant l’actuació pública de més eficiència, més eficàcia i millor qualitat de servei.

    La competència implica...
    Concepte, finalitats, enfocaments i cost benefici de la transversalitat.
    Estructures organitzatives i la seva incidència en el funcionament transversal.
    Gestió de la transversalitat: nivells i agents implicats.
    La cadena de valor públic en la prestació de serveis.
    Gestió de la xarxa de relacions.
    Disseny, gestió i avaluació de projectes interdepartamentals.
    Organització i definició de processos transversals a les organitzacions públiques.
    Accions formatives
    Jornada del Cercle de Comparació Intermunicipal dels Serveis de Mediació Ciutadana
    Videoformació
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    LAB - Càpsula territorial. "Claus de les polítiques locals de gènere"
    Videoformació
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    LAB-Lideratge estratègic de les polítiques de gènere
    Presencial
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    Recursos
    Com fer crítica constructiva
    Comunicació interpersonal
    Com fer preguntes per animar l'equip
    Comunicació interpersonal
    Com informar de canvis que afecten l'equip
    Comunicació interpersonal
    Com rebre crítiques constructives
    Comunicació interpersonal

    Desenvolupament de persones i equips

    Definició

    Identificació de les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors per oferir-los els mitjans (formació, suport, oportunitats i experiències) més adients per tal que puguin millorar i créixer professionalment.

    La competència implica...
    Elements que defineixen i diferencien l’aprenentatge adult i el desenvolupament de competències professionals.
    El lloc de treball com espai d’aprenentatge i de desenvolupament personal.
    Conèixer l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals.
    Tècniques d’identificació de necessitats formatives aplicables en l'àmbit individual i d’equip.
    Rol directiu: tutor i coach dels seus col·laboradors.
    Elements clau en el desenvolupament dels equips de treball: la confiança i la delegació.
    Desenvolupament de recursos humans a la funció pública.
    Característiques dels equips d’alt rendiment.
    Recursos
    Automotivació
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    Com motivar
    Organització del treball. Lideratge
    El seguiment de la delegació
    Organització del treball. Lideratge
    La motivació en l'àmbit de treball
    Organització del treball. Lideratge
    Què cal tenir clar abans de delegar?
    Organització del treball. Lideratge

    Direcció de persones

    Definició

    Gestió d'equips de persones per aconseguir que la feina es realitzi de manera efectiva i que els col·laboradors contribueixin a la consecució dels objectius de la unitat.

    La competència implica...
    Funcions i rols a desenvolupar per un comandament o directiu a l’Administració pública.
    Estils directius en el comandament de persones.
    Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.
    Comprensió interpersonal en la gestió de col·laboradors.
    Tècniques de resolució de conflictes.
    Elements que determinen un clima de treball sa i productiu.
    Metodologies d’avaluació de l’acompliment dels col·laboradors.
    Gestió de les pròpies emocions en la direcció de persones.
    Recursos
    Com comunicar bé a càmera
    Comunicació interpersonal
    Com conduir amb èxit reunions virtuals
    Organització del treball. Equips
    Com participar en una reunió virtual
    Organització del treball. Equips
    Conducció de reunions
    Organització del treball. Equips
    Organitza una reunió virtual en 5 passes
    Organització del treball. Equips
    Qualitat en els equips de treball: mecanismes de millora contínua
    Organització del treball. Equips
    Resolució de conflictes en l'equip de treball
    Organització del treball. Equips
    Habilitats directives. Gestió d'equips
    Organització del treball. Lideratge

    COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS

    Influència i persuasió

    Definició

    Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.

    La competència implica...
    Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.
    Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
    Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
    Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
    Estratègia persuasiva.
    Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
    Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
    La xarxa professional de contactes com element d’influència.
    Recursos
    Aprofundim en la comunicació
    Atenció a la ciutadania
    Presentacions orals en públic
    Comunicacions en públic
    Storytelling: crear narratives amb impacte
    Comunicació corporativa
    Ús professional de les xarxes socials: pla de comunicació 2.0 i guia d’usos
    Comunicació corporativa
    Comunicació empàtica
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #01. La positivitat
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #02. Els pessimistes
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #03. Els optimistes
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #04. Els realistes
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #05. Els negatius
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #06. El somriure
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #07. Dit acusatori
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #08. Amabilitat altruista
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #09. Parla't bé
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #10. El vestit de truita
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #11. Misèries
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #12. El flow
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #13. Comunicació positiva
    Comunicació interpersonal
    Comunicació positiva #14. Missatge positiu
    Comunicació interpersonal
    El model de Comunicació No Violenta
    Comunicació interpersonal
    Habilitats comunicatives i relacionals en la prestació de serveis
    Comunicació interpersonal
    Dialogar amb l'estrès
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    La dansa dels joncs
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    Mòdul 1. Conceptes essencials en la negociació
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    Mòdul 2. Conductes de les persones que són bones negociadores
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    Mòdul 3. Com es prepara una negociació?
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    Per què dic blanc si vull dir negre?
    Desenvolupament personal. Gestió emocional
    How to create impactful presentations
    Idiomes

    Presa de decisions

    Definició

    Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.

    La competència implica...
    Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.
    Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
    Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
    Tècniques de presa de decisions grupals.
    Processos creatius i la presa de decisions.
    Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
    Recursos
    Anàlisi de problemes i presa de decisions
    Desenvolupament personal. Anàlisi de problemes i presa de decisions
    Mapes mentals i visual thinking
    Desenvolupament personal. Creativitat

    COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES

    Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local

    Definició

    Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.

    La competència implica...
    Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.
    Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
    Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
    Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
    Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
    Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
    Avaluació de programes i projectes.
    Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
    Habilitats en la presentació d’idees i dades.
    Propietat intel·lectual.
    Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
    Accions formatives
    Càpsules d’acompanyament per a Plans Interns
    Videoformació
    Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania
    Recursos
    Ordre a l'ordinador
    Competència digital. Ofimàtica